dinsdag 30 maart 2010

Mattheus (2) Greg 325 Geburtstag



Het is vandaag (31-3) Bach's Gregoriaanse verjaardag en daarom als ode, uit de Mattheus, monofonemuziek; viool en alt-stem. Want dat kon Bach ook virtuoos.
Met Goede Vrijdag wordt de passietijd afgesloten en volgt, na drie dagen, de opstanding van Jezus. Passion: im Christentum das Leiden und Sterben Jesu Christi mit dem Höhepunkt der Kreuzigung.
Bach schreef ook een  Oster-Oratorium (BWV 249, D-Dur) Paasoratorium. Maar dat wordt naar mijn weten weinig uitgevoerd. terwijl het grote wonder toch op eerste paasdag geschiedt, de wederopstanding uit de doden van Gods zoon.
Passiemuziek is wat begrijpelijker en wereldser; het herinnert ons aan overledenen en eigen sterfelijkheid. Iedereen krijgt ruimschoots de gelegenheid om mee te treuren, en met Jezus mee te leven: verloochening bij kraaiende haan, een judaskus, het laatste avondmaal, het afgehakte oor, schijnheilige huichelachtige farizeeërs, handen in onschuld wassende bestuurder, het vonnis, de geseling, vrijlating moordenaar Barrabas, en de executie aan een kruis. Bij Pasen blijft het toch een soort van grote truuk buiten beeld op Godennivo, waar de ondermaansen slechts op afstand met verwondering kunnen toekijken.

HenkJan Honing muziekwetenschapper vertelde er over in Kunststof:  Over rillingen op de rug of direct tranen in de ogen bij muziek en dat het ook weer een soort truukje is. Er is iets in de structuur en de opbouw van de muziek waardoor het emotie oproept. Met een waarschuwing over geesteswetenschapper.
En een waarschuwing van onze vaste kritische peer-reviewer Margreet t.a.v. de tegenvallende hoeveelheid weten van de wetenschappers.

Vanaf 22:00 komt het eerste grote voorbeeld van het emotie-muziekstuk: 'Erbarme dich' uit de Mattheus van Bach.
Spiros zocht er drie bij elkaar met tekst. Opname van Chance klinkt niet goed, RICHTER en Hamari rillingen en licht vochtige aandrang. Goede opname, met mooie bassen.
Menuhin doet het niet.

Hieronder een betere Chance met Gardiner. Snelheid valt mee, barokinstrumenten. {Het spijt ons, niet beschikbaar in uw land}

Een alternatief daarom: Andreas Scholl (countertenor) Collegium Vocale, Gent Philippe Herreweghe (conductor)

Als bonus Maureen Forrester met meelopende partituur. Langzaam, mooie alt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten