vrijdag 5 maart 2010

Ik > roede > kapje > hairy > moon > prick


Meisjes, hoed je voor de wolf op twee benen! Ook een keurige edelman of prins kan op een maanverlichte nacht veranderen in een wild beest, smachtend naar vrouwenvlees. De oude zigeuners zeiden het al:
'Even a man who is pure at heart, and says his prayers by night, can become a wolf when the wolfbane (monnikskap) blooms, and the autumn moon is bright'

Robin Williams zei het weer anders: 'See, the problem is that God gives men a brain and a penis, and only enough blood to run one at a time.'
Als Grunberg het toneelstuk inlevert bij het acteurspaar Pleuni Touw en Hugo Metsers, bevat het naar de smaak van Metsers te veel bloot, seks en schuttingtaal. Grunberg schrijft bijvoorbeeld fellatio van het echtpaar voor. "Hier zijn de mensen in de provincie niet klaar voor," schreeuwt Metsers in de telefoon. "Als we beginnen met pijpen in de schouwburg van Kampen, dan hoeven we daar vijf jaar niet meer terug te komen" Grunberg legt Metsers per brief voor dat het Nederlandse publiek hem toch allang naakt kent, van televisie, en informeert of er misschien een "medische oorzaak" is voor diens weigering zijn roede ten tonele te voeren. Hierop schreeuwt Metsers: "Laat mijn roede erbuiten!"

Roodkapje is seksuele voorlichting avant la lettre. Het rode manteltje moet - impliciet- suggereren dat het jonge meisje Roodkapje recentelijk de vruchtbare leeftijd heeft bereikt. Prompt dienen zich dan in het bos pratende en wandelende wolven aan die als enig doel hebben dit smakelijke hapje met huid en haar te verslinden. Mooi niet, waarschuwen grootmoeders van alle tijden.
Inmiddels is dat anders.
In romantische dan wel erotiserende boeken, veelal van vrouwelijke schrijvers, is de weerwolf de woest aantrekkelijke held; de licht ontvlambare hartstochtelijke, ruwe, gespierde, manbeesten vormen er een masculien ideaal. In veel weerwolffilms zitten scènes waarin de hoofdpersoon naakt door het bos rent. De echte man is terug, en hij stroopt niet alleen konijnen in het bos.
"If there's a hairy beast in men, it meets its match in modern women":
Ik>>Haar
Na een dag lopen door Manhattan trakteer ik mezelf op een voetmassage in een Nail Studio. Ik krijg een plek op een massagestoel en onderga tevreden een voetbad met bubbels en olie. Er verschijnt een medewerkster, die begint met het bestuderen van voet en been. Na een paar seconden kijkt ze me doordringend aan. Daarna roept zij haar bazin. Die komt naast haar zitten en ook zij kijkt met veel aandacht naar mijn benen. Ik begin me een beetje ongerust te maken. De bazin kijkt mij aan met een blik waarin zowel ongeloof als achterdocht te zien zijn. „Lady. You have hair on your legs.”
Marianne K

14 opmerkingen:

  1. Jaja, geef de monnikskap of maan maar weer de schuld.
    In elk mens zit de reine zuivere prins(es) en ook het tegenovergestelde.

    (Moderne)Vrouwen willen volgens mij de dichter en het beest in liefst één en dezelfde man? Net zoals de man graag een hoer én een moeder wil?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Margreet, dat maakt ċœłøř onweerstaanbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Margreet, dat maakt ċœłøř onweerstaanbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja nu weet ik het wel Marjan ;p
    ..en JAAAA je hebt gelijk!! ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou ja, als ik het nieuwe logje lees ben ik ineens wat minder enthousiast eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het logje gaat niet over ċœłøř maar voornamelijk over vrouwen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bruno Bettelheim heeft over de symboliek achter Roodkapje cum suis een prachtig (leesbaar) boek geschreven: The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. Volgens hem zijn àlle sprookjes doorspekt met seksuele voorlichting.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sprookjes bevatten diepe wijsheden over het HELE leven, het leven gaat niet alleen om seks he.
    Voor een man misschien wel ;p

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het leven gaat alleen maar over voortplanting, las ik hier ooit wel eens.

    Vanuit het perspectief van de buitengeslotene van het 95% van de voortplantingshandelingen, wiens bloedtekorten genetisch voornamelijk zijn brains treffen, schijnt seks welhaast zijn enige bestaansreden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja én? Alles wat je (hier) leest is waar? Als alles alleen maar gaat over voortplanting dan kan ik nu wel doodgaan dus?!
    Misschien moet je je sprookjesboeken nog eens van stal halen?

    Wat je verder bedoelt in de laatste alinea snap ik geen bal van.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou, ja Margreet, je weet.. het is hier een heel serieus blog, waar alleen wetenschappelijk getoetste theorieën worden gepubliceerd.

    Ik, of de wetenschappelijke raad, bedoelen dat de mens hardwarematig is geprogrammeerd tot voortplanting. Dat verandert niet als je ouder wordt en voortplanten onmogelijk is. Daarom zullen je tot op hoge leeftijd mannen achter je aan hebben rennen.
    Overigens is het voordelig, hoorde ik ergens, (is een soort van excuus, dat ik geen zin heb om het op te zoeken) dat een hoge leeftijd voor vrouwen voordelig is voor de voortplanting en het nageslacht, doordat deze ervaren moeders kunnen assisteren bij het baren en opvoeden van kleinkinderen.

    Die laatste zin is een kenmerkend voorbeeld van de nodeloos ingewikkelde ċœłøř-zin. Dat is "his one weakness". Het kost meer tijd dan een gewone zin, en levert ook nog eens hoon en toorn op. Toch kan ik het niet laten, het is een soort verslaving.

    Er staat zo ongeveer dat de man, die maar ongeveer voor 5% bijdraagt aan de voortplanting en ook nog eens door de evolutie en de vrouw is voorzien van de Robbie-Williams-handicap, (2-e alinea in logje - Kijk, het probleem is dat God de man een brein en een penis heeft gegeven, maar juist voldoende bloed om er één te kunnen gebruiken - See, the problem is that God gives men a brain and a penis, and only enough blood to run one at a time.) wel eens de indruk heeft, omdat het bloed vaker naar beneden stroomt dan naar boven, dat hij alleen maar op aarde is voor seks.

    Mooie duidelijke zin geworden, zeg ik nu maar zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je kijkt er tegenwoordig ook al zo serieus bij..

    ċœłøř houdt wel een beetje van hoon en toorn geloof ik ;p Maar ik snap de zin nu wel na de zeer uigebreide uitleg, waarvoor dank! U bent te goed voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ċœłøř houdt ook wel van een beetje overdrijven geloof ik. Hoon en toorn.... tssss

    BeantwoordenVerwijderen