zaterdag 20 maart 2010

Mörder, Hoffnung der Frauen



Oskar Kokoschka. Maakte ook toneel zoals Alma over het turbulente liefdesleven van Alma Mahler. daarin wordt zij getoond als een decadente vrouw, een mannenverslindster in het Wenen omstreeks 1900 vol seksuele onderdrukking. Haar haar is besmeurd met met rode verf. Net zoals in de Kunstschau van 1909 is het gezicht van de vrouw kalkwit. Zwarte kringen rond haar holle ogen, felrode lippen. de muziek zwelt aan. Dan valt plotseling de stilte en zegt de actrice Kokoschka's tekst:
"Ik speel dus de Vrouw. Ik ben de Vrouw. Ik ben het morsige moeras van de voortplanting. Ik ben de natuur en ik sla terug met verschrikkelijke kracht. Ik zoog wolven en gazellen aan mijn borst. Ik ben allesverslindend. Ik ben het helse nachtlandschap van de droom. Ik houd iedere man met een slangachtige navelstreng aan het lijntje. Ik ben de oorsprong, ik ben de moederschoot, ik ben het graf."

De liaison van Alma en Oskar duurde van 1912 - 1914. Bij de eerste aanblik van Alma werd Oskar verliefd op haar. Zij gaf hem de opdracht een meesterwerk te schilderen, dan mocht hij haar trouwen. Dat werd Die Windsbraut uit 1914. Een man en een vrouw zijn innig omstrengeld. De vrouw heeft een engelachtige, serene uitdrukking; de man ligt in een verkrampte houding. "Maar Alma weigerde een huwelijk. Uit verbittering ging Kokoschka als vrijwilliger in het Oostenrijks-Hongaarse leger tijdens de Eerste Wereldoorlog. Hij raakte zwaar gewond, kreeg een kogel in zijn kop. Maar herstelde."

NRC 19-3-2010

5 opmerkingen:

  1. Nein ċœłøř, die Frau ist nicht der Übermensch.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja. Ter voorbereiding op het toneelstuk lees ik Tirza van Grunberg.
    Jawohl Bob, Sie ist Ur- und Übermensch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De vrouw heeft de mensheid in het verderf gestort. Dat staat in het oude testament.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bob!! Je gaat nu toch niet vertellen dat je in de bijbel gelooft???

    BeantwoordenVerwijderen