woensdag 22 december 2010

Kerst-Festijnen 2010 (door CarolCo)

December met Klaas en Kerst is een maand met veel leuke activiteiten. Een strakke dienstregeling is noodzakelijk om bij zoveel mogelijk aanlokkelijke aanbiedingen te kunnen instappen. In Januari kan wel weer worden uitgerust.  Ik zal niet over ieder succesvol vinkje een Hosanna-logje schrijven dus daarom hieronder, voor de Decemberliefhebbers, een chronologische samenvatting:

De Gids uitreiking eerste exemplaar 14 December
Ja, ja... De literaire Gids uit 1837, opgericht door Potgieter, in het decembernummer geheel gevuld met  Zwarte Gaten. De feestelijke presentatie werd door onze aanwezigheid en grote belangstelling een groot succes, de loglezers alhier zij nu dubbel gewaarschuwd: uit deze investering van € 9,50  kan ik lekker veel onbegrijpelijke 2011-logjes destilleren, over de film 'The Matrix', Strings en de overeenkomsten tussen zwarte gaten en haarloze biljartballen van mannen. Bent u nu al heel erg nieuwsgierig: Hier leze men de inleiding en hier een verslagje van de bijeenkomst. En als je helemaal niets beters te doen hebt in December (ondenkbaar) kun je de gehele bijeenkomst nog eens terugkijken met mooie plaatjes.
Na afloop Glühwein en Dobbel [eindejaars] Palm geabsorbeerd in olie gebakken bollen(bitter). De favoriete serveerster zette speciaal voor ons een mooi Kerstlied wat harder. Wij moeten bekennen dat zij onze dochter had kunnen zijn, waardoor haar enthousiaste Kerstlied-keuze naar onze smaak wat te lijden had onder een piepklein generatiekloofje. Maar het is Kerst, we kunnen niet altijd Statler and Waldorf spelen, u bent wederom gewaarschuwd lezer: Bianca met Why couldn't it be Christmas every day?


Kerstconcert Delft 15 December
Dit was mijn eerste keer, ik heb er 4 gemist. Wat bijzonder, zo'n met BN-artiesten gevulde professionele, glad geoliede en gepolijste, Kerstmuziek show in aloude historische omgeving: De Oude Kerk in Delft met de scheve toren uit 1350. Zeg maar een Jan Vayne populaire of -in de tijdgeest- populistische Kerstviering met Ernst Daniël Smid als conferencier. Licht en luchtig maar met behoud van een snufje protestantse plechtstatigheid. Ik bedacht mij onderwijl dat de Kerstviering de ultieme triomf is van de superioriteit van de Noordelijk-halfrond Westers-Christelijke Cultuur. Er is een universeel stichtelijk boodschap verstopt in het heidense zonnewende-winterfeest waarvoor in alle vrijheid, sinds mensenheugenis, het beste culturele beentje is voorgezet tot een imposante voor-elk-wat-wils Kerstratjetoe.  Laten we trots zijn op dit cultureel erfgoed en het in Ere houden. Ere zij God in onze dagen.. stond op het programma, en cabaretier Smid merkte op: Het lijkt wel een Twents cooolaaa-lied, met Glo-ooooo-ooooo-ooooo-ria.
Wendy Krikken (de monsterse) zong er mooi Con Te Partiro. Is het wel een kerstlied? niet zeuren Waldorf.

Het Dickens Festijn 18&19 December 2010
Traditioneel (vorig jaar ook) volop sneeuw. Nu gingen we op zaterdag en moesten vijf kwartier wachten om toegelaten te worden in Wall-street. Hieronder alleen voor FireFox browsers een fotoimpressie.[Hij doet het hier nu ook met IE] Er werd mooi meerstemmig Carols gezongen en de schaapskudde en ganzenpas waren ook nieuw. Het werd leuk toen ze elkaar tegenkwamen in het smalste straatje. Er is een foto van. Geen Glühwein maar Hot Punch. Een mooie Carol (with a kiss!) is In the Bleak Midwinter. Dat bedoel ik nou.. er was helemaal geen Bleak Winter in Betlehem, de herders lagen in hemdsmouwen bij nachte te puffen in het veld.



Stadhuiselijk Kerstconcert 19 december.
Weinig hits en meezingers dit jaar, wel veel kinderen en scholieren in koor en orkest. Je gaat bijna terugverlangen naar ED Smid. Leuke vertaling van Jingle Bells:

Kijk eens wat een sneeuw, het is een hele berg
Wel een beetje koud, maar dat is niet erg;
Mutsen op je hoofd, warme wanten aan
Lekker goed dik aangekleed kunnen wij de sneeuw ingaan.

Dat moet welhaast door een bezorgde moeder gedicht zijn.
Een impressie van de eerste twee nummers van het programma (Marcel moest vroeg thuis zijn)?

Ik zie tegen het einde een bekende kale biljardbal.

De priemgetallen 5, 7, 11 op 21 (3x7) December
Een snelle ongeplande actie want  hij loopt uit de bioscopen, misschien komt hij in januari terug in het filmhuis, maar dat afbreukrisico is te hoog.
Zie ook de trailer en recensie bij Margreet. Alice = Aa-Lie-Tsjee; Michela = Mie-kaa-le.
Beetje hoopvol aan het einde. Ik had het boek nog snel uitgelezen in Dudok met een kopje koffie aan de leestafel.  Na afloop nog een poosje nagelezen bij een Grolsch Weizen. Geen film om bij handje te vrijen. Soms fysiek ongemakkelijk met onprettig indringende muziek, stroboscopische (disco)verlichting en draaierig zwaaiende hand-held cameravoering met veel close-ups; het is knap om zo te proberen de fysieke angsten en hallucinaties van Mattia en Alice visueel en auditief op de kijker over te brengen. Mattia is een grote sterke kerel, Alice een anorectia-spicht; het verhaal wordt niet-lineair verteld met flash-backs en drie acteurs elk. Het speelt in Turijn en Mattia gaat naar de Uni van Jena en vliegt vanaf Erfurt, Fabio is er bijna uit, Viola aangepast en de wiskunde van Mattia (alleen uitreiking Fields medal) vrijwel  verdwenen. Zonder het boek gelezen te hebben misschien wel moeilijk te volgen; Ronald in de Filmkrant heeft het over een huwelijk van een oude kennis van Alice, Viola dus.
Hier nog uitgebreide info met oa de Cinemien trailer.

Nacht van de Muziek op 23/24 December.
IJs en weder dienende; het werd stuifsneeuw. Stuifsneeuw stuift weg als je er overheen rijdt, bemerkte ik bij de ons inhalende vrachtauto. Wat veel vrachtauto's nog en-route zo midden in de nacht. We moesten ook nog iemand weg brengen naar een onherbergzame plek; alles bij elkaar lag ik om 04:04 in bed en werd het tijd voor langdurige Kerstrust.
Mooi en nieuw was Saint-Saëns - Cello Concerto no.1 en Vaughan Williams - Piano Quintet in C.
Klaterend mooi Debussy - Reflets dans l'eau (Images boek I) Michelangeli of Arrau.
Ietsjes minder snel dan, maar net zo indrukwekkend: Suggestion Diabolique op 4 no.4 of  Kissin.

Planmatige uitrust met Kerst. Gelukt, vinkje.


27 december is echter alweer een verlokkelijke sirene gereserveerd; ijs en weder dienende. Weer is goed, 18 km file om 17:37. Ik ga zo op pad.

Kamermuziekfestival Utrecht
In Vredenburg Leidsche Rijn, tussen het 020kanaal en de A2. Is die tunnel nou al in gebruik?
Wel voldoende gratis parkeerplaats. Je kunt ook de concerten live volgen en terugkijken bij Avro Klassiek.
Ik had mn kaartje via Internet besteld, maar ik was te vroeg door het ontbreken van files, zodat ik moest wachten in de vestibule op de matten. Voor een oud omaatje (natuurlijk altijd te vroeg) hadden ze nog wel een stoel neergezet. Paul Witteman mocht wel direct zonder kaartje zich binnen warmen, maar die is lid van de Stichting.

Voor de pauze Schumann Trio op 110 met ontroerend mooi samenklinkende viool (Rachlin) en cello (Thedéen).
Er was zelfs een spontaan applausje na het prachtig gespeelde tweede deel.

Voor de humor: Kurtág, waarbij het nog niet eenvoudig bleek, voor de klarinettist, om onhoorbaar op  te staan voor een (bijna) onhoorbare grote tromslag.

Na de pauze Mozarts Kwintet KV516 olv artistiek leider Janine Jansen. Ik was niet zo onder de indruk, ik weet niet waarom. Misschien klinkt (snelle, lichte) kamermuziek in een nogal grote concertzaal niet ideaal?

Ik heb wat stukjes teruggeluisterd en gekeken bij Avro Kijk Terug en ben nog steeds onder de indruk van de Schumann uitvoering. De Klarinettist is ook duidelijk hoorbaar. De beeld-opnamen worden gemaakt met kleine vaste (op afstand) roteerbare camera's op een driepoot.

4 opmerkingen:

  1. T'is tegen me natuur @Margreet, maar soms moet nood wet maar breken ;) Ik heb net nog een cinema.nl linkje toegevoegd voor 26 december 17:00 ;p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Poehpoeh. Ik hoop dat je het haalt, januari. Positief logje. Zo kan het dus ook: je voluit je in het decembergebeuren storten.
    Ik probeer er altijd een beetje omheen te manouvreren maar ik ben het met je eens, het mag zeker niet verdwijnen, het kerstgedoe. Wij dragen de 'universele boodschap' ook over aan onze kinderen en zorgen ook voor de nodige sfeer, bij ons tussen kneuterig en banaal in, niet zo cultureel maar wel echt kerstmis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ja, ik verheug me natuurlijk al op de onbegrijpelijke logjes over zwarte gaten zonder haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Willie & @Marjan, eerlijk gezegd heb ik ook niets begrepen van dat Zwarte Gaten verhaal. Maar daar zal ik mij niet door laten weerhouden.

    BeantwoordenVerwijderen