vrijdag 4 juni 2010

Der blauwe Reiter


Kandinsky en der blaue Reiter is de officiële titel van de tentoonstelling in het Gemeentemuseum in Den Haag. Normaal is het voor de loonslaaf moeilijk om door de week naar een museum te gaan, door de voorstelling Kokoschka Live! kon voorafgaand aan de voorstelling, vanaf 18:30, de tentoonstelling worden bekeken. Een erg goed initiatief, vind ik, zou ook één of twee avonden per week, zonder toneelvoorstelling, mogelijk moeten zijn. 
De voorbereiding der Blogger was goed. Print-out van eigen logje mee en pen. En dan maar schrijfe..
Uitwerken is dan weer een tweede. Als je aantekeningen hebt denk je sneller: dat doe ik morgen wel. Dat is dus tegengevallen, bezoekdatum was 21 April.

De getoonde schilderijen komen voornamelijk uit het Lenbachhaus in München. Ze 'renovieren' tot Sommer 2012 en sturen de collectie op tournee, blijkbaar.

Expressionisme Die Brücke Dresden en Der Blaue Reiter München.
Emoties zo direct en onvervalst mogelijk verbeelden.  Een schilderij hoeft per se niet iets voor te stellen, een bepaalde werkelijkheid uitdrukken, om een emotie uit te drukken. Een directe link tussen ervaring en emotie -> muziek in schilderkunst realiseren. 
Mondriaan: Analytische of geometrische abstractie.
Kandinsky: Lyrische abstractie of abstract expressionisme.

Kandinsky en Der Blaue Reiter
Kandinsky schilderde in 1907 nog oude Russische sprookjes zoals Rijdend paar, 1907 Riding Couple, 1907 (links) of het Bonte leven, Colorful Life 1906. Kandinsky was getrouwd met zijn Russische nicht Anna Tschimiakin. In 1897 verkast hij naar München om te gaan schilderen. Hij ontmoet daar in 1904 Gabriele Münter. Zij wordt zijn levensgezellin, ondanks dat hij nog getrouwd is.

NKMV weigeren Komposition  V
Beste mijnheer Kubin, zet u maar schrap. Ik stel u hiermee drie nieuwe en zichzelf fris voelende niet-leden van de NKVM voor: Kandinsky, Marc en Münter. We hebben ons lidmaatschap opgezegd na eindeloze discussie naar aanleiding van kritiek op vullingen en actualiteiten v/d jury.
De breuk geënsceneerd, want de alternatieve tentoonstelling Der Blue Reiter in mei 1912 was reeds voorbereid.
De naam werd bedacht in het cafe volgens Kandinsky: beiden hielden we van blauw, Marc - paarden, ik ruiters. Zo kwam de naam vanzelf. 
Dit schilderij hangt niet op de tentoonstelling. De enige paarden van Marc op de tentoonstelling is een bronzen duo
Marc Zwei Pferde
en Creation of the Horses. (zie Diashow).
Verder van Marc: Dear in the Snow, Dear in Monastry garden, The Tiger, Cows yellow-red-green.

De meeste schilderijen zijn van Kandinsky, zoals Romantic landscape en Impression III Concert.
Een goed overzicht van zijn werk geeft Wassily Kandinsky.net Volgens mijn aantekeningen hangen er Impressions III Concert, IV Gendarme, 19a, IV, Gorge, Deluge.
Kandinsky schilderde het III Concert na een concert van de 'atonale' muziek van Schönberg op 2 januari 1911. Onder meer worden de 'Drei Klavierstücke op 11" uitgevoerd. De zwarte vlek is de concertvleugel, daaronder wat publiek en de gele vlek stelt het geluid voor.
Voor de liefhebbers alle delen in een afspeellijst op.11 door Pollini

Naast Kandinsky hanger er ook werken van Gabriele Münter, Heinrich Campendock en natuurlijk van Macke.
Overzicht op Flickr van enkele werken op de tentoonstelling.  DIASHOW.

Van Macke hangt er volgens de aantekeningen:
Carpet of Flowers, Zoological Garden I, Walk on the Bridge, Millner's Shop en Promenade.
Overzicht van werken van Macke: Reproarte en August Macke dot org
Van Macke hangen er ook nog een aantal aquarellen van zijn reis April 1914 naar Tunesië met Paul Klee und Louis Moilliet zoals Garden Gate. In Augustus 1914 wordt Macke gemobiliseerd en sneuvelt eind September 1914 op 27 jarige leeftijd.
Franz Marc schrijf in zijn memoriam:

“In de oorlog zijn wij allen gelijk. Maar onder duizend dapperen treft de kogel een onvervangbare. Met zijn dood wordt de cultuur van het land een hand afgehouwen, een oog uitgerukt”.
”Wij schilders weten heel goed, dat met het wegvallen van zijn harmonieën de kleur in de Duitse kunst vele tinten bleker zal worden, een doffere, drogere klank. Hij heeft voor ons allen de kleur haar helderste en schoonste klank gegeven, klaar en helder als zijn hele leven was”.
Franz Marc sneuvelt in november 1916 bij Verdun, 36 jaar oud.
En wat De Opperreptiel Giant Tortoise Geierschildkröten van Oscar Kokoschka  er nou mee te maken had, oh ja dat was voor het toneelstuk. Heb ik ook nog aantekeningen van.

3 opmerkingen:

  1. Hier moet je even de tijd voor nemen he;p. De muziek trekt me niet meteen aan en Co schrikt ervan(meteen maar zachter gezet)
    De schilderijen vind ik allemaal wel mooi(alleen die vreselijke lijst mag weggelaten worden-bovenste) Ik zou die blauwe paarden wel willen hebben. Waarom hangt die er niet als de tentoonstelling zo heet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeg dat wel Margreet. Het was veel ineens voor mij als cultuurbarbaar. Ik mis kapstokjes om alles aan op te hangen.
    Ik heb gewacht met lezen en linkjes klikken en luisteren (halverwege afgehaakt) tot het ging regenen.
    De paarden vind ik mooi maar die onderste ook, met dat blauwe hek. Begin 20ste eeuw en ziet er zo 'modern' uit.

    O.T.: lang niet gehoord, You've got a friend. Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De 20-ste eeuw begint inderdaad zo vanaf 1910.

    Bloggen over een (schilderijen)tentoonstelling is een beetje onecht; RL is toch beter.

    Ik heb nog een plaatje van de bronzen paarden van Marc toegevoegd. De blauwe paardentoren van Marc = verschollen = missing.

    BeantwoordenVerwijderen