donderdag 3 juni 2010

Vogels en bloemen (3)

In vervolg op de broedactiviteiten van de Ooievaars ben ik vanavond een paar uurtjes in de wei gaan staan. Het was mooi weer en gezellig druk. Inmiddels is de Ooievaar geweest en heeft drie jongen uit het ei laten kruipen. Onderweg eerst nog #zwaan2 met 6 jongen en #meerkoet27 nog aan het broeden.








Sinds er jongen zijn staat er altijd een ooievaar op het nest. We stonden te wachten op aflossing, om 20:00 kwam het vrouwtje aangevlogen, maar zij klepperde alleen even naar vader en vloog weer verder.
Later toen iedereen weg was en de zon onder kwam zij toch. Na wat geklepper mocht vader nog wat eten zoeken in het weiland.

Ik heb ook weer een paar close-ups gemaakt met de beproefde methode.
Als je goed kijkt zie je het kopje van een jong, nog met zwarte snavel.




Om de tijd te doden heb ik ook nog een paar bloemetjes gefotografeerd. Eerst een onbekende (voor mij) en dan nog wat boter- en fluitekruidbloemen.

15 opmerkingen:

  1. Wat een mooie(en aparte) foto van die boterbloemen/fluitenkruid.
    Zijn al deze foto's van jezelf? Die bovenste is trouwens ook erg mooi, heel idyllisch.
    Ik weet ook de naam van de onbekende niet.
    Heb je daar echt een paar uur gestaan? Bijzonder. Misschien net zo leuk als een maanwandeling?
    Ik heb de avond aan de telefoon doorgebracht, vriendin van vroeger, ze komt echt op de dieren passen! Kan ik met een gerust hart op stap.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gele dovenetel of Lamiastrum galeobdolon.
    http://i.pbase.com/o4/68/352468/1/60110849.GeledovenetelLamiastrumgaleobdolon.jpg
    Ik heb ze in de tuin maar dan een cultivar met zilvergrijze vlekken op de bladeren.

    Mooi, dat ooievaarsnest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij woont in Nederland! Wat een prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank Emigrant, Margreet en Marjan.
    Water en -molens, Holland!

    Idylle vraagt vaak om sterk inzoemen; de sloot van de zwaantjes loopt vooruit langs een spoordijk en links door een lelijk betonnen viaduct.
    Het was voornamelijk staan en lekker chatten over telelenzen, sluitertijden, diafragma's of je oude analoge lenzen ook voor je digitale camera kunt gebruiken, maar ook over de vliegroute, aflossingsschema...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm, de werkelijkheid is vaak minder mooi dus..
    1 zwart zwaantje..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, Margreet, dat is vader Meerkoet, die past op zijn broedende echtgenote links.

    De kunst is om in de lelijke werkelijkheid de kleine idylle te vinden en te koesteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och ja, nu zie ik ook die broedende meerkoet pas.

    Ja, dat is de kunst, daar gaat het om. Ik beheers die kunst niet al te best vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En soms zie je iets voor iets anders aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hee Cole, ik ben door het 'land van de ooievaars' gereden. Op een gegeven moment waren er 4 stuk achter een maaimachine eten aan het oppikken. Ik kon ze jammer genoeg niet op de foto krijgen. Ik heb wel een foto van een ooievaar met kuiken op zijn nest.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bob, dat viel mij ook op, vader ooievaar ging een beetje in het weiland lopen zoeken naar voedsel, helemaal niet in de sloot, zoals de reiger.
    Daarom hebben wij hier veel reigers en weinig ooievaars?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De zwaantjes hebben gewonnen.(2011)
    Dinsdagochtend werd er nog gebroed, gisteravond waren de 5 jongen, in navolging van de ouders, hun verenkleed aan het reinigingen en fatsoeneren.
    De ooievaar zat nog te broeden al had ik het idee even een kopje te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik had vorige week al iets geplaatst, maar dat is blijkbaar verdwenen in de Blogger-Breakdown.

    10 mei 2011 5 verse zwaantjes, inmiddels 4.

    17 mei 2011 de ooievaars staan op het nest, dus zijn die ook uitgebroed.

    Allemaal 2 weken eerder vanwege het mooie voorjaar of vorige jaar later vanwege het koude voorjaar?

    Zwaan + 4 jongen kwam vanochtend te dicht bij een broedende meerkoet. Moe-koet piepte om hulp en Pa-koet viel gewoon de zwaan aan, op de kop eerst met de snavel, daarna met de poten op de hals. Zwaan heeft niet zoveel wapens in het water, alleen de buigzame zwanenhals, maar Pa-koet was veel sneller. Daarom zwom de zwaan maar om het nest heen. Na een snaterje verzamelden de jongen zich in het kielzog.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Eerder vanwege het mooie natuurlijk. Ik had het vorige week ook gelezen reeds.
    Zwanen kunnen meen ik ook wel tekeer gaan als je te dicht bij hun nest komt. Zal een heftig gezicht geweest zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo'n meerkoet is erg klein vergeleken bij een zwaan, en de schermutselingen waren ook na 2 charges voorbij. Vanavond kwamen de zwanen weer in slagorde terug naar hun nest, zwaan voorop, daar achter keurig in het gelid de 4 kleintjes en achterop weer een zwaan.

    Zwanen voeren hun jongen niet, net zoals eenden. Ze bewaken ze alleen. En ze mogen snachts in het nest onder moeders vleugels slapen.
    Ooievaars, Meerkoeten voeren hun jongen wel. Ook de Fuut, maar die lijkt altijd alleen met zijn jong, net zoals moedereend.

    Ik zag één kopje uitsteken in het ooievaarsnest.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een dapper Koetje. Als ik nog es tijd over heb ga ik biologie studeren, nou ja, ik kan ook een paar leuke boeken aanschaffen natuurlijk. Je mag zwanen niet van je land verjagen meen ik? Of is dat in bepaalde streken zo.

    BeantwoordenVerwijderen