vrijdag 25 juni 2010

Bloemen en Bijen


Vorige week was mw. Kool met partner uitgenodigd voor een feest in de Hortus Botanicus in Leiden.
Er kon ook worden deelgenomen aan een korte rondleiding door de Hortus. Wij gingen mee met: Bloemen en Bijen.
De rondleiding door een bioloog van de Hortus was vrij kort, maar wel interessant.
Een deel van de Hortus is ingericht als evolutietuin of systeemtuin. In een groot aantal parallelle bloembedden wordt zo de ontwikkeling van het plantenrijk systematisch uitgelegd aan de hand van grote informatieborden. We hadden geen tijd om het uitgebreid te bestuderen, maar het eerste bed was leeg. Zal nog een hele klus zijn om dat plantvrij te houden. De aarde was er nog woest en ledig; leven ontstond in zee.

In het volgende bed een steen- en rotstuin met mossen en dergelijke. Daarna komen de varens en daarna zaadplanten zoals de naaldbomen en coniferen en dan pas de bloemplanten. De komst van de bloemen (150 miljoen jaar geleden) en het suikeraanbod stimuleert de insectenontwikkeling en al snel verschijnt de bij ten tonele. Hier vond ik nog een leesbaar overzichtje van de (mogelijke) evolutieroute naar de bloem bij Gee. Een madeliefje is het meest geavanceerde en complexe lid van de familie, met veel bloemen in het gele hart bijeen, net als bij de zonnebloem. Dat is voordelig voor de insecten en de bijen. Ik geloof dat het de composietenfamilie wordt genoemd.
 
We liepen langs een (nog niet bloeiende) Linde, die erg lekkere, aromatische, honing schijnt te leveren. De grote treurbeuk houd het niet lang meer vol en een jong exemplaar is er reeds naast geplant. We staan even stil bij de roos, die voorouder is van heel veel voor onze voeding belangrijke vruchten zoals de appel en peer.
Er waren haast geen bijen in de Hortus, vanwege een wereldwijde bijenziekte. Alle bijenvolken in de Hortus waren ook dood. Ze hoopten binnen een maand weer een paar volken te bezitten. We stonden even stil bij de Sophora Japonica of Honingboom, die ook langdurig bloeit in de zomer. De rondleider gaf nog een tip voor mensen met hooikoorts: Eet honing van een lokale imker, daardoor raak je immuun voor de pollen in je woonomgeving.

Verder een hele grote bloeiende Tulpenboom (Catalpa); ik had helaas geen fototoestel bij me. In het najaar is de Hedera helix 'Arborescens' een laatste grote favoriet voor insecten.
Ook nog een korte uitleg bij de Gingko, die een soort overgangstype is tussen de naaldbomen en de loofbomen, je kunt nog zien dat de bladeren worden gevormd door aan elkaar gegroeide naalden. De Gingko is heilig in Japan en mocht niet worden geëxporteerd. Engelsen lukte het toch er één Japan uit te smokkelen.
In de Hortus verder nog kassen, waar we niet in geweest zijn en een Japanse tuin ter ere van (Duitser) Siebold, die in Japan verwoed verzamelde en vanuit de Leidse Hortus de Hosta, Hortensia en Azalea's onze tuinen injoeg. Er is ook nog een (naar zeggen interessant) Sieboldhuis-museum te bezoeken aan het Rapenburg.

Omdat ik met de auto er wat eerder was dan mw. Kool liep ik rond 14:30 een (droog) ommetje rond de Pieterskerk. Het was er rustig, op een enkele Duitse openraamvlag na en het geluid van de bijbehorende voetbalwedstrijd. Tegenover de ingang van de kerk stonden twee politieagenten met fiets aan de hand. Er leek binnen iets plaats te vinden. Later las ik dat Salmon Rushdie op dat moment de Leidse Vrijheidslezing aan het houden was. Volgens de NRC weer over seks en 1001 nacht. (?)
Een andere kerkganger, KeesjeMaduraatje van het Vrije Volk, legt weer andere accenten, en ontvoert Bolkenstein met zijn auto.


4 opmerkingen:

  1. Nog nooit ben ik daar geweest, in die Hortus in Leiden, en dat terwijl ik al mijn hele leven plantjesfreak ben.
    Misschien deze zomer, op een regenachtige middag.

    Zou Bolkestein dat leuk vinden, ontvoerd worden en dan ook nog, waarschijnlijk zonder zijn toestemming' geciteerd worden op het log van KeesjeMaduraatje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel 'puur toeval' dus(die(mogelijke) plantenevolutie).

    Zou Molrat inmiddels... ik wil er ook weleens naartoe trouwens, graag met begeleiding van..

    De bloeiende Linde heeft ook veel aantrekkingskracht op bij eh mij! pp Met de bij gaat het nog steeds slecht, misschien moeten 'we' geen volken willen BEZITTEN ?

    helaas geen fototoestel..waar hoorde ik dat ook nog maar..

    Heb ik dit logje twee jaar geleden overgeslagen eigenlijk of waren wij toen tijdelijk in onmin?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja ik geloof er waren wat ehh.. communicatieproblemen..pp

    Voorjaar of begin zomer is natuurlijk de mooiste tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed, dat is dan afgesproken! (behoudens CopRo)

    BeantwoordenVerwijderen