maandag 9 januari 2012

RoKoKo Konsert

Via een goed kennis vernam ik onlangs dat het Rokoko-Schloß Heidecksburg in kostelijk Rudolstadt enige bezoekenswaardige Festsäle bezit. Daar Rudolstadt net iets te ver weg is op een Schöner-Tag-Ticket bracht ik een kompenserend virtueel bezoek op een Wikipediaticket. Aldaar aangekomen werd ik attent gemaakt op de bekende Rudolstadter RoKoKo-Komponist, Konsert- en Kapelmeister Kristian Ernst Gra(a)f, later HofKomponist en -Kapelmeister in de Hofstad der Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden van prinses Anna van Hannover, de weduwe van stadthouder Willem, en na Anna's dood van Zijne Doorluchtige Hoogheid de Prins van Oranje en Nassau, ook weer Willem genoemd. Ter ere van de installatie van Willem V als stadhouder van de Republiek in 1766 komponeerde Graf het wondermooie Rokokolied:
Laat ons Juichen, Batavieren!
En welke beroemde Rokoko-komponist in de dop was er ook in 's-Gravenhage? Inderdaad: kleine Wolfgang van 9. Onlangs nog gespot in Brusselssneeuw op weg van 's-Gravenhage naar Versailles met zijn zus Nannerl in de gelijknamige film.
Gottlieb! nam 'ons' thema stevig onderhanden in de Variazoni KV24, hier lieflijk gespeeld op een moderne vleugel door Oostenrijkse Ingrid Haebler. Betere kwaliteit Variatie II, maar statisch beeld.
Historisch korrekter op het klavecimbel of harpsichord door GerardvanR.

En laten wij  toch niet Gra(a)f's grote bijdragen aan Neerlands Kultureel Erfgoed vergeten als Kokor-eier zo groot:
Hieronymus van Alphen / Christian Ernst Graf - De pruimeboom (Jantje zag eens pruimen hangen). 

Messiah
Er was ook nog dat begin van een stukje stemmige rokoko-kerstmuziek; dat koulant hier in deze herberg nog wel een komfortabel plaatsje vinden kan.


Händel's muziek, in het bijzonder zijn kracht van dramatisering, verlevendigt de tekst op ieder niveau van interpretatie. Bij voorbeeld, binnen 28 maten worden we meegenomen van het langzame tempo van "There were Shepards" via de opbeurende vleugelslagen (0:17 gepaarde zestienden [16e-noten]) van de zwevende engel, naar haastige activiteiten (1:17 vrijstaand herhaalde zestienden) wanneer de hemel gevuld is met de hemelse heerscharen. Händel schildert niet alleen de scène, maar  brengt ook het wonder van de herders op ons over en roept de opwinding bij de luisteraars op over het besef dat Christus voor hen geboren is en ontsteekt daarmede kontemplatie en ontzag over deze incarnatie.
Aansluitend zingen de Engelse Engelen konsonerend: Glory to God in the Highest. Niet te verwarren met het slechts in Neerlands Protestantse kring gezongen: Ere zij God. Dit uitleglogje schuiven we koulant door naar Kerst 2012.

Een oude opname uit 1992 van de Academy and Chorus of St Martin in the Fields olv Sir Neville Marriner bevat het hele Kerst-deel uit de Messiah:  For unto Us a Child is born, The annunciation to the shepherds dat begint met Pifa ("pastoral symphony": instrumentaal) tot aan Glory to God. 'A tidy performance', beetje rare balans met orkest links en koor rechts, maar wel heel detailrijk.

Het meest verheugende KoKoRei-bericht van 2012 is nu al het smadelijk gedwongen Abschied uit 'onze' Kontreien van Koyote-Kozak 'Ko' Jakwiebus AuitA.

2 opmerkingen:

  1. Leuk die link met onze oude liedjes.
    Ik heb de meeste linkjes aangeklikt, vorige week ergens, op een regenachtige zondagmiddag of zo.
    Niet aan mij besteed, ik ben geen type voor Rokoko vrees ik, ook niet in de muziek.
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kieskeurig tiep hè? Mozart is nog steeds wel een enigszins bekende en geliefde componist.
    De Dropkick Murphys is dat wel extra moeite waard?

    BeantwoordenVerwijderen