donderdag 8 december 2011

Sunrise: de Tiktaalik

In deel 1 van de vertebraten evolutie waren we 540 mjg in de modder gezonken met een opstandige zakpijplarve genaamd Pikaia. Hoogste tijd om hem eens even flink bij zijn lurven te pakken. Hoe weten we dit eigenlijk allemaal? Door de onvermoeibare paleontologen, soort van vuinisbelt-jutters. Zij bestuderen historisch afval in zogenaamde lagerstätten, boordevol stoffelijke resten van dieren en ander niet opgeruimd afval. Gelukkig hadden ze 540 mjg nog geen gemeentelijke dienst vuilnisruimers en AVI's.  Die Pikaia zat tussen andere gedateerde fossielen.  Die paleontologen kunnen pas lekker wroeten als er wat stevigs in gevallen is. Bijvoorbeeld botten of schilden of schelpen of tanden. Daarom kunnen ze ook weinig vertellen van de voorliggende miljarden jaren: het leven was toen één- of meercellig en die fossiliseerden niet.

Overigens was de droge aarde nog woest en ledig, pas 425 mjg kruipen de planten aan land en veroorzaken daar de tweede ecologische ramp: de hele mooie kale aarde groen overwoekerd door planten en bomen. En een afval dat het groen genereert: bij ontstentenis van de groen-kliKO stapelt het plantenafval zich op tot dikke lagen turf en veen en bruinkool en steenkool. En die koolstof halen de planten allemaal als CO2 uit de lucht. CO2 is geen broeikasgas; CO2 is Levensgas of Natuurgas !!
Planten maken koolhydraten uit CO2, H2O en zonlicht en staan daarmee aan de basis van de voedselketen. De dieren eten die koolhydraten weer op en verbranden ze met zuurstof O2 en vormen weer CO2.

We dwalen af, en het Pikaia-larfje heeft ondertussen een flowerpowerorgie aanricht in het water. Het resultaat zijn drie nieuwe zeefamilies: de kaakloze vissen, de kraakbeenvissen en de beenvissen.


De kaakloze vissen zijn primitief, hebben een inwendig skelet van kraakbeen maar geen kaken. Er leven nu nog 30 soorten zoals de prikken, lampreien of negenogen. Sommige zijn bloedzuigers. Ze zijn een lekkernij in Frankrijk. De Lamprei is een levend fossiel. Heeft 7 gaatjes als kieuwopening.

De kraakbeenvissen waren succesvoller vanaf 400 mjg. Tot deze familie behoort de haai en de rog. Ze hebben wel kaken! en heel veel tanden!

De beenvissen vormden benen ringen rondom die notochord (wervels) en botjes (bij vissen graten genoemd). De grootste groep zijn de straalvinnigen ongeveer 25000 soorten. De graten lopen door tot in de vinnen. Voorbeelden zijn zalm, kabeljauw, haring. Je leert veel over  evolutie en anatomie door bereiden en opeten.

Een kleine groep binnen de beenvissen zijn de kwastvinnigen.
Daarvan leven nu nog de longvissen, rechts, ze lijken op een soort paling met pootjes. Ze hebben een zwemblaas; een uitstulping van de slokdarm, die als opslag voor zuurstof dienst kan doen. De luchtpijp zit voor de slokdarm, dat is handig bij het verslikken. Deze vissen hebben gepaarde borst en buikvinnen.
Ze leven nabij de kust in ondiepe delen of droogvallende estuaria, rivieren of moerassen.

Een andere nog levende kwastvinfossiel is de Coelacanth, links een plaatje uit het Teylers Museum.   Men dacht dat deze kwastvinnige 70 miljoen jaar geleden was uitgestorven, maar in 1938 werd hij weer teruggevonden. Met die kwastvinnen kun je rondom roeren, in de twee filmpjes hier is dat goed te zien. Die vinnen hebben botten en je kunt ze als schouders ronddraaien.

Die verre voorouders van longvis en Coelacanth hadden de avontuurlijke inborst van opa Pikaia meegekregen en gingen onderzoekend door de moerassen kruipen met hun stevige borst- en buikvinnen.

En dan is er opeens de missing-link Tiktaalik ROsea, de eerste tetrapode of viervoeter, we zitten op 375 mjg. Die dacht: "wat zien die planten op land er lekker en sappig uit, kan ik niet effe daar wat gaan grazen?" Hij had scherpe tanden dus was het waarschijnlijk een roofdier en geen grazer. Hij is gevonden in Canada in 2006 en heeft zelfs een eigen website.

Opzienbarend zijn de botjes in die Tiktaalik-vinnen: gordelbeenderen (schouder), dan één groot bot (humerus, opper/bovenarmbeen) en dan twee grote botten(ellepijp, spaakbeen) en tot slot kleine botjes (middenhandsbeentjes) en vinnen (vingers).
Deze bottenconfiguratie vind je bij alle viervoeters, van amfibieën zoals kikkers; reptielen zoals Dino's, tot de vogels en de zoogdieren zoals de kat, walvis, vleermuis en de mens. Tiktaalik heeft al een platte krokodillenneus.

We hebben nu de neus boven water, maar om permanent op land te kunnen leven moeten er nog wel een paar problemen worden opgelost: - lucht, ademen - uitdroging, ook van eieren - zwaartekracht door ontbreken opwaartse kracht van water.

28 opmerkingen:

  1. In dit kader oog interessant is een ongelooflijk gaaf filmpje over de "mud-skipper", een Japanse vis die een groot deel van zijn leven op het land doorbrengt:
    FILMPJE

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk weer. Al die mooie beesten. Plaatje van de paling met pootjes vind ik het mooist.

    Je kerst-lay-out vind ik verschrikkelijk maar ach, ik kan niet alles heben. En wie is ineens #Emma? Heb ik iets gemist? Moet ik jaloers zijn? Ik ga maar eens op de #Emma filmpjes klikken denk ik.
    Mrjn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://www.youtube.com/watch?v=rjvn_9AiQwc

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hoeft niet jaloers te zijn, mlrt. Om de aarde telkens een beetje beter, leuker of gezelliger te maken moeten we allen de natuurwet gehoorzamen die voortdurende optimalisatie van het combineren van ons DNA oplegt ter maximalisatie van de levenskracht van het nageslacht.
    Op mijn vorige Kokerei-layout had je ook al kritiek. Ik zal bij de volgende wissel mij sterk laten inspireren door jouw grensverleggende nktmlrt-blog-sjabloon.

    High School Musical 1 heb ik uitentreuren bekeken, emma, bij deel 2 was dochterlief er kennelijk overheen.

    De Mudskipper had ik eigenlijk bij de amfibieën willen behandelen, maar mooi filmpje Bob, dank. Alle problemen voor een vis die aan land wil kun je er terugvinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fileer jij ook zelf vissen Ko voor je ze opeet? Ik heb liever vissticks pp
    Die kaaklozen zijn ook erg grappig, maar nee..opeten..blegh Zet jij ze op je kerstbuffet?

    Tja..wat de layout betreft ben ik het met Molrat eens al moet ik zeggen dat het ook wel sweet memories oproept, de krystkaart is leuk, de widget bovenaan is niet te zien, wat is het?

    Enne, je gaat toch niet vreemd he schat?!?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij hebt de rechterhelft ontworpen vorig jaar, @margreet. Die Krystkaart hadden we vorig jaar ook.
    De widget doet het hier wel, heb je wel javascript aanstaan?

    Nee, @margreet, ik fileer de zalm niet zelf. Ik koop ze gerookt voor het kerstbuffet.

    Nee schat, ik ga altijd alleen bekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja dat weet ik allemaal nog wel, ben nog niet dement.
    De kleurencombi vind ik niet zo, maar we hadden daar vorig jaar ook al onenigheid over/of we waren tegelijk in beheer bezig pp Je bent nu zelf baas:) Heb je dat leuke kerstmannetje niet meer?pp
    Geen idee (javascript) maar als ik op 'get gadget'click slaat mijn lap op tilt.
    Mooi, fijn, ik ben vreeslijk opgelucht nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De kleuren heb ik bepaald uit de kleuren van onze kerstbalfoto. Dat was nog een hele klus. Goud met boudoir-rood; het past mooi bij mijn kerstbeleving.
    Hier doet de widget het ook niet omdat Java niet op de compu staat.
    Doe de Java Test.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We zullen je kerstbeleving niet verder verstoren.
    Bedankt voor de test, geen java idd en het lukt ook niet om te installeren. Ik geeft het op.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het Pikaialarfje groef zich nog in, maar de soorten daarna zijn dus gaan zwemmen.
    Mooie filmpjes van de Coelacanth, ik had er al eens van gehoord, toen Boudewijn Büch nog op tv was.

    Vreemd dat de Tiktaalik als roofdier aan land kwam, er waren nog helemaal geen prooien.

    Weer mooi gedaan, Kokey.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goeie opmerking Willie, hoe zat dat Kokey met die prooien?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tiktaalik leefde op de grens van water en land in ondiepe, moerasachtige gebieden. Daar joeg hij op verstoppende kleinere vissen en bug-achtige? beestjes die het dichte gebladerte bevolkten van de bermbanken van rivieren en beken. (volgens Tik's website)
    Misschien waren de weekdieren en de insecten ook al aan land begonnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dus opeens waren die visjes prooidiertjes geworden. Zullen zich rot geschrokken zijn, weg paradijs?!
    Waarom kon het geen paradijs blijven eigenlijk. De christelijke leer zegt; door zonde van de mens, hoe zit dat met darwin?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Margreet, tot ongeveer 5 mjg is Darwin de baas in de natuur, dan komt de mens (H sapiens) die denkt dat hij het middelpunt van de schepping is en in het paradijs woont.

    Zeeroofdieren bestonden allang zoals de haai en een hele grote garnaal: Anomalocaris.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Over gematigdheid gesproken..... Hier wordt ook niet echt overvloedig geblogd. Heeft kerst niets rokokokerigs opgeleverd om met ons te delen?
    Mlrt

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Al wat de kerst heeft opgeleverd heb ik elders al belangeloos, uit liefde, voor het goede doel, om niet weggegeven.

    Tututu mlrt, vroeger deden we wel eens een wedstrijdje wie het eerst een logje online had.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben eergisteren in Schloß Heidecksburg geweest, een Rococo-kasteel in Rudolstadt in Thüringen. Rondleiding gedaan door de Festsäle, en een prachtige tentoonstelling bekeken van miniatuur-figuren die het levenswerk zijn van twee mannen. Op zich eigenlijk een blog waard, maar ik heb teveel andere dingen te doen. Als je ooit in de buurt bent, is dat een aanrader. (Van de buitenkant is het slot niet zo indrukwekkend).

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Rudolfstad, die moest ik opzoeken. Ziet er fraai uit zo tegen de bergen aan. Niet echt in de buurt, maar hij gaat op mn lijstje van goede rokoko-vakantiebestemmingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De kerstversiering kan vandaag weg hoor :)
    En krijgen we nog es een nieuw loggie of heb je't te druk pp

    BeantwoordenVerwijderen
  20. We gaan dit weekend maar eens de kerstboel opruimen. Jammer, ik geniet er altijd zeer van en wordt er heel rustig en inactief van.

    Wat nu, ik heb van vorig jaar nog een wintersjabloontje liggen, maar ik wil de slapende sneewhonden niet wakker maken eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik geniet er vooral van als het bijna opgeruimd moet worden lijkt het.

    Misschien iets met overstromingen of modderlawines?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. alleen nu die leo er nog af natuurlijk pppppp

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooie achtergrond, lekker nat en een goede mix van licht en somber.
    Mrjn

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Standaard Blogger template 'Vensterfoto 3' inclusief smeltende sneeuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ja, daar kwam ik even later ook achter toen ik op GS een linkje aanklikte (iets met een scriptie) en even schrok omdat ik dacht dat jij eronder lag.
    Mrjn

    BeantwoordenVerwijderen