vrijdag 25 maart 2011

Colijn de Coter (door Coco)

Ik ben ondergedompeld in een ontwikkelingsgang van wedergeboorte; renaissance van de klassieke beeldende kunsten in de 15 en 16-de eeuw in de Lage Landen. En wie liep ik daar tegen het lijf: Vlaamse Primitief Colijn de Coter. Hij had zijn schilderij van de Heilige Sint Lucas schildert de heilige Maagd (1493) uit de parochiekerk van Vieure bij zich, waarop Co-de-Co en zijn model te zien zijn, terwijl een timmerman het paneel vervaardigt dat het schilderij zal dragen. (achterin de tuin). We zien Colijn de Coter aan het werk in zijn atelier.

Dit motief of iconografie is vaker geschilderd. De evangelist Lucas was de eerste icoon-schilder, naar verluid. Lucas werd daarmee de patroonheilige van schilders en beeldsnijders (het Sint-Lucasgilde). Volgens de legende schilderde Lucas Maria met het kind Jezus naar het leven. Verschillende voorstellingen van de Madonna worden vereerd als werk van de heilige Lucas. Het thema 'Lucas die de Madonna met Kind schildert' is afgebeeld op vele altaarstukken, met name op altaarstukken van de plaatselijke schildersgilden.

Hieronder een schilderij van Jan van Gossaert, met renaissance-invloeden, maar daarover later meer. De engel houdt het penseel van de schilder vast als symbool van de inspiratie van de kunstenaar.



Een beroemd schilderij van Jan van Eijck: Madonna met Bourgondische kanselier Rolin. (1435 Vlaams primitief) Dit schilderij diende tot inspiratie voor een Lucas (Rogier van der Weyden) die Maria met kind schildert. (1450). Op de Engelse wiki uitleg over de Legende van Lucas.

Een oud logje is opeens ook weer opgedoken: Ongekleed religieus. Ook met Rogier van der Weyden.

8 opmerkingen:

  1. Ongelooflijk, Co de Coter bestaat echt, ik dacht dat het een geintje van je was :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tuurlijk bestaat ie.. @margreet. Maar ik hoorde deze week voor het eerst van hem en moest toen direct glimlachen.

    Nicolas Rolin(a) bestaat ook echt; ik kwam hem tegen afgelopen zomervakantie in het 'Hospices de Beaune'. Ik heb daar nog een logje over gemaakt. Zal ik dat eens proberen op te zoeken voor je?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tis wel gelukt.
    En ook twee logjes over lentebloemen vorig jaar. Bosanemonen, speenkruid en sleutelbloem bloeien alweer, kievietsbloemen nog niet. Ooievaars wel onrustig, maar broeden nog niet.

    Natuur in de Randstad 1
    Natuur in de Randstad 2

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja @Klaproos en dan te bedenken dat ze in het echt nog 2 keer zo mooi zijn.

    Herstel vorige reactie, eerst goed kijken dan pas schrijven, er bloeide ook al een kievietsbloem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geluksvogel, ik zie nooit ergens een kievitsbloem, zouden ze in de omgeving van Zwolle groeien? ;p
    Heb je dat logje over Rolin ook ergens staan dan, ik zag het nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In een tuincentrum?

    Ik dacht dat het logje over Rolin ging, maar zijn naam wordt niet genoemd. Hij gaf wel opdracht aan Rogier van der Weyden. Zie onderaan logje.

    BeantwoordenVerwijderen