dinsdag 22 maart 2011

Boekenweekgeschenk (door CoCo)

Kader en Abdolah waren mijn kameraden (beide geëxecuteerd, de een onder de Sjah, de ander onder Khomeiny). Hij heet voluit Hossein Sadjadi Ghaemmaghami Farahani. (Iran 1954, asielzoeker 1988).

Een paar uitspraken uit het vraaggesprek in de NRC 12 maart:

Arabische lente
"Het proces dat gaande is in de Arabische wereld, is geen revolutie. Iedereen, zowel de oppositie als de machthebbers, doen er alles aan om de veranderingen niet te diep te laten gaan. Er is nu eenmaal geen westerse democratie mogelijk in islamitische landen, omdat alles draait om de Koran. Het zal nog wel honderd jaar duren voordat de scherpe, onmenselijk kantjes van de sharia eraf zijn gesleten ... ... scheiding van kerk en staat is ondenkbaar in islamitische samenlevingen. Er moet, als overgangsfase eerst een op de Koran gebaseerde islamitische democratie komen."

Mirza
"Mijn wekelijkse column in de Volkskrant.  ...  ... De beslissing om te stoppen heb ik vorige maand zelf genomen. Het ging niet tussen mij en de Volkskrant. ... ... ik overweeg of ik in een andere krant wil schrijven. Misschien in de NRC (correct!) Ha nu denken jullie natuurlijk dat ik Afsin Ellian wil vervangen die er bij jullie uit is gegooid. Voordat hij een Wilders-aanhanger werd, hadden we nog contact, gevluchte Iraanse schrijvers onder elkaar. Nu niet meer."

In Trouw 12 maart zegt hij het weer iets anders:

Staat het Iraanse regime op instorten?
"Het regime in mijn geboorteland is het meest gruwelijke dictatoriale regime op aarde. Net als in Egypte is het leger altijd de drijvende kracht geweest in Iran. Maar Moebarak was een leeg karkas en de Revolutionaire Garde van Iran staat nog op verse benen. Zij zijn loyaal, jong, krachtig en corrupt.
Het is te vroeg." 


Ergens anders las ik dat de Arabische wereld nu in 1789 is aangekomen. Ik denk soms wel eens: "Kon ik maar terug in de tijd, een poosje meelopen, meekijken, sfeer opsnuiven in een historisch tijdsgewricht". We krijgen nu dagelijks een blik "Terug in de Tijd" voorgeschoteld met mannen die in zinnen van gemiddeld 4 woorden hun levensdoelen en maatschappelijke visie samenvatten. Bij nader inzien schrap ik toch maar mijn voorgenomen deelname aan de studentenopstand in Les Misérables. 

Professor Afshin Ellian verdedigt de idealen en vrijheden van de Westerse cultuur in een opinie-weblog van Elsevier

3 opmerkingen:

  1. Ik moet steeds denken als ik deze man zie: waarom laten mannen een snor staan. Ik vind dit een nogal komisch gevalletje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n grote grijze snor is vreemd, vooral als het haar nog pikzwart is.

    Eh.. dan hoef je niet elke ochtend je bovenlip te scheren?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n snor moet je wel in model houden natuurlijk he.. anders is het helemaal een soort bezempje.

    BeantwoordenVerwijderen