donderdag 15 april 2010

Natuur (in de Randstad 2)


Het is feest. De ooievaars zijn in verwachting en broeden op gezinsuitbreiding. Het wachten is op de ooievaar. Nu ik toch met die fotocamera aan het rondzeulen ben, ook nog maar even een kiekje van dit gelukkige stel. Aanstaande ouders, van harte gefeliciteerd.





Ze hebben vorig jaar deze paal neergezet bij de Molen de Vlieger en dit jaar heeft zich er een eiberstel gevestigd. Op bovenstaande foto is vader? op (kikker?)jacht en de broedende moeder is nauwelijks te zien.

Vanochtend was vader nog wel op het nest, op de volgende foto kun je moeders snavel ook zien.
Wel aardig gelukt, weer, deze foto. Maar een 4 Mpix camera en geen teletoeter. De plaat hierboven is een uitsnede van een foto zoals daar weer boven. Zo gauw de ooievaar is geweest probeer ik weer wat plaatjes te maken.

Nog een paar bloempjes voor onze wandelende determinatiegids; een 10 tal meter links van de foto's van gisteren:


Close-up van het bloempje, Macro gaat steeds beter, autofocus van continue naar vast gezet.

Ik ben dr ook wel tevreden over.
Dank Margreet en Marjan, het is de slanke sleutelbloem (Primula elatior).

30 opmerkingen:

  1. www.beleefdelente.nl Daar kun je ze van dichtbij zien, ooievaars, uilen.. heel leuk.
    Is dit op loopafstand voor jou dus? Ziet er niet zo uit als Randstad, wat ik me voorstel :)

    Het is deze keer een primula ofwel sleutelbloem je hebt veel gekweekte in tuincentra he, ze staan er in allerlei kleuren.
    Erg mooi hoor, die close-up. Ik heb em hier ook bij de vijver staan en in de kruidentuin elders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons is een beetje verdehte Welt i.v.m. Nederland. Ooievaars zijn heel normaal, maar de mensen raken heel opgewonden als ze een blauwe reiger zien. Als ik dan vertel dat er in Amsterdam zoveel van die beesten zijn dat het soms een regelrechte plaag is, dan stuit ik op zwijgen.
    Er zijn veel grote roofvogels te zien hier, collega's van mij kunnen ze allemaal benoemen, ik heb er helaas geen verstand van.
    Veel herten zijn er ook hier. Laatst zagen we een groepje van tussen de 10 en twintig op een stuk akkerland, ongeveer een halve kilometer van de snelweg. Een beetje afgedwaald uit het Thüringer Wald, waarschijnlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn reaktie over vogels en herten is niet verschenen. Kan ik hier nog reageren?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, daar is hij opeens. De nukken van blogger.com dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja.. we zagen in Tjechie ook op elke schoorsteen een ooievaarsnest. En ik werd er op een avond nog bijna overlopen door een voortdravend hertenstel.

    Waar al die reigers broeden, weet ik niet. Je ziet ze hier idd in iedere sloot, maar ik heb nog nooit ergens een nest gezien.

    Het is een klein polderreservaatje tussen de flats, Margreet. De molen is er speciaal naar toe verhuisd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is volgens mij een slanke sleutelbloem.

    Hier in de Betuwe zie je ook veel ooievaars en in de zomer denk ik meer dan reigers. Reigers zijn altijd alleen en ooievaars soms wel met meer dan vijftig bij elkaar en dat valt op, dan lijkt het ineens erg veel.

    Volgend jaar hoop ik ook zo'n ooievaarspaal in de tuin te hebben.

    Ja, waar broeden reigers eigenlijk? In het riet?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier aan de bosrand van Marburg hoor ik 's nachts veel piepende (neukende) eekhoorntjes. Bij twee van mijn buren zijn reeds de remleidingen van hun auto doorgeknaagd door marters. Komt mijn wagentje ook aan de beurt?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wikipedia over de blauwe reiger: 'De vogel broedt in grotere of kleinere kolonies. De nesten worden hoog in de bomen gebouwd. Ze zijn vrij groot en plat en bestaan uit takken, gevoerd met takjes, gras en veertjes. Een enkele keer wordt in struiken of riet gebroed.

    Emigrant, pas maar op dan. Het werd ook wel een keer tijd dat dieren zelf aan milieuterrorisme gingen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Steenmarters, ja... Ik dacht dat die alleen elektrische kabels doorknaagden.
    Volgens mij heb je die niet in de Randstad.

    Dank Marjan en Margreet, ik pas het onderschrift aan.

    Spannend Marjan, een eigen ooievaarsnest. Zet je hem wel zo neer dat we allemaal met de webcam kunnen meekijken?

    Die Reigers lijken de hele dag maar aan/in de sloot te staan. Vliegen ze elke avond na gedane arbeid naar huis?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze schijnen ook te kunnen trekken. De reigers die in een koude winter verhongeren die kiezen daar zelf voor? Moet ik eens uitzoeken en een blog over schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je ziet die reigers 'swinters ook wel smachtend turend over het ijs glijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zag net kievitsbloemen in een tuincentrum, precies zoals in jouw vorige logje. Ze stonden bij de vijverplanten.
    Ik heb ze niet gekocht, wel iets anders; stokkerig als een kattenstaart.
    Ik vertel het maar even.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De ooievaars broeden inmiddels ook weer.

    Alleen de Camellia bloeit nog niet, die is laat of trekt zich niets aan van het zachte lenteweer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De camelia van de buren bloeit ook nog niet maar wel heel veel speenkruid.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nadat de ooievaars weer de hele winter op het nest hebben gestaan, lag er nu één op het nest. Nu al aan het leggen en broeden?
    Meestal waren ze om 8:30 al uitgevlogen, deze week stonden ze samen op het nest. 's Avonds 18:30 in de winter stonden ze altijd op het nest in de bittere oostenwind.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Vorige week lag er ook één op het nest, maar niet elke ochtend. Gisteravond 20-3 vloog er één over met een tak. Vanochtend lag er weer één.
    Zwanen nog niet actief. Meerkoeten hebben wel gelegd. De Camelia's ? Zal ze vanavond bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je bent wel een beetje eenzaam op je blog he. Je logs lezen zo ongemakkelijk en ik heb zelf nu meer behoefte aan gemakkelijke kost, zoiets als je mails bv hahaha
    Ik benijd die ooievaars niet. het voorjaar is iig goed begonnen!! Ik heb net viooltjes geplant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermaak mezelf prima hier, @margreet, ik speel een beetje met mezelf en geniet er van mijn leuke terzake reacties daarop.

      De Camelia-knoppen zijn bruin, bevroren?
      En excuses aan (mw?) Zwaan die heeft een prachtig nest gebouwd.

      Verwijderen
  18. Zwaan broedt en ook Ooievaar en Meerkoet. Fuut nog niet, Eenden blijven een raadsel, hoe en waar broeden die de eieren uit? Je ziet ze in paartjes een beetje rondscharrelen, maar waar zijn de eieren en het nest?

    Vandaag getuige geweest van klein huiselijk drama bij de broedende Meerkoeten. Ik verstoor altijd even hun nest met 6 eieren onder een loopplankje over een poel. Het dienstdoende vrouwtje ging vandaag ook van het nest af, at mijn stukje brood op, en riep de echtgenote. Die zat niet in het poeltje, maar kwam haastig uit een belendende sloot aangerend. Hij zwom meteen naar het nest en begon daarbij hoog te piepen. Moeder Meerkoet zwom daarop snel naar de kant met de opgewonden vader in haar kielzog. Op de kant aangekomen draait zij zich om, steekt haar kop in het water waarop vader direct bovenop haar kruipt om zijn verhitte lendenen en opwinding te bekoelen. Daarna zwemt vader gehoorzaam naar het nest voor zijn beurtje broeden. Moeder ruimt op de kant de rommel op, veegt de veren glad en gaat naar de belendende sloot om te lunchen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. een korf? zag vandaag een stelletje en er waren korven in de buurt..

    was het een lesbisch eendenstel? pp

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee schat, een lesbische meerkoetparing...

      Ik las ergens dat eenden elke dag een ei leggen en pas als ze er 10 hebben gaan broeden (30 dagen) zodat ze tegelijk uitkomen. Blijkbaar zijn die nesten goed verstopt.

      Zwaan was even van het nest af, ik zag 3 grote lichtgroene eieren liggen tussen dons.

      Verwijderen
  20. Hou ze maar in de gaten..heb je al een foto van die blauwe bloempjes? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee schat, ik zag ze ook in het park vlakbij. Ik denk dat ze van de Aldi zijn.

      Verwijderen
  21. 2013: Ooievaar broedt, meerkoet zit ook op nest, zwaan wel zien paren maar nest nog niet gevonden. Vogels trekken zich niets aan van de koude maand maart.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Maar ze gaan soms wel dood van de honger.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. tijdens het broeden? jonkies zijn natuurlijk kwetsbaar. Ooievaarsjes kruipen in juni uit het ei?
    Dit weekend nieuwe maan dus weeromslag?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Was een reactie op je laatste zin.. Sommige vogels komen uit het zuiden na een lange tocht en vinden hier door de kou niks te eten. (behalve dan mijn madenpindakaas pp)
    Het zou zachter worden..lijkt nu vanavond al..merk het ook aan de katten die langer buiten blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier nog frisse NOwind tegen hoor vanochtend.
      Gewone pindakaas is vast niet goed voor de vogels?
      Dat de katten een uur langer buiten blijven komt door de zomertijd schat...ppp

      Verwijderen
  25. Nee, daar zit zout in he..en die maden vinden ze wel heel lekker geloof ik.
    nee schat, ze blijven langer dan een uur langer weg tss

    BeantwoordenVerwijderen