woensdag 14 april 2010

Natuur (in de Randstad)

Ik slof er dagelijks twee keer langs en zie niets, maar door de mooie neef uit de Alpen elders werden mij de ogen geopend. Voor de tuin- en natuurwizards hier de foto's en de eerste determinaties.
De overzichtsfoto. Polletje wit en achterin wat geel. Rechts buiten beeld nog paars spul. Habitat: Randstad 'natuur'parkje d.w.z. er wordt zo weinig mogelijk aan onderhoud gedaan. Omgezaagde bomen en takken laat men liggen. Scheelt flink in gemeentelijke out-of-pocket kosten. Plansoenendienst kon worden geprivatiseerd.
Deze foto is wel aardig gelukt, moet ik zelf zeggen. Ik had wel een beetje onenigheid met het macro-standje. Deze mooie jongen lijkt toch heel erg op zijn Alpine-neef. 6 bloemblaadjes. Ik gok Bosanemoon. Het is de Randstad, dus alles in groepen en groten getale.




Hier de gele bloempjes. Het zal wel geen gele anemoon zijn. Speenkruid? 8 bloemblaadjes.
Dit is dezelfde bloempje, meen ik, als op de vorige foto. Weer speenkruid?
Dit spul heb ik nog nooit gezien. Is het 'echte' inheemse natuur of aanplant? Je weet het nooit, in de Randstad. Nog een close-up van het bijzondere bloempje:
Dankjewel Margreet. De kievietsbloem is nogal zeldzaam, lees ik op Wiki. En wettelijk beschermd. Ze zullen dan wel uit een tuincentrum komen. Het Zwarte Water en de Vecht zijn ver weg.


Update 29-03-2011
 
Klein hoefblad. Trouwe Foto: Koos Dijksterhuis.
Die staat er ook bij.

Update 11-4-2013

IJskoude maand maart'13 eiste zijn tol links bij de narcissen. De ??? rechts, had ik dat al eens niet gevraagd @margreet, hebben er niet veel last van gehad.
Update 17-4-2013
Twee nieuwe opgaven: een paars klokje? en een viooltje?
Voor de rechter (ze zijn heel klein en al bijna uitgebloeid) dacht ik aan Maarts viooltje, Viola Odorata.

21 opmerkingen:

  1. Dat is een kievitsbloem, die paarse, mooi he. En Speenkruid idd, ik wilde er gisteren een foto van maken, het stikt er hier vlakbij van, prachtig gezicht zo in de zon. Doe ik morgen misschien, ik was het weer vergeten natuurlijk.
    En het AneMoontje is sneeuwwit mooi, De macrofoto's zijn goed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh je hebt al aangevuld, ik meende al dat hij zeldzaam en beschermd was, was nog aan het zoeken. Ze groeien goed op veen las ik, dus ik ga maar es bolletjes kopen denk ik. Trusten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe leer je een zeldzame bloem kennen eigenlijk?

    Nee, ik durf ze niet uit te spitten voor je. De collega's beginnen mij toch al verdacht te vinden.

    We bevinden ons inderdaad op 'tVeen; niet op 'tZand.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Door er over te lezen?
    En je kunt het geluk hebben er zomaar eentje tegen te komen.

    Niet uitspitten hoor, zou'k wel lief vinden natuurlijk :) Straks wordt je nog opgepakt en moet ik je in't gevang bezoeken ;p

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hele mooie foto, die van dichtbij, mooi bloempje.
    Ik heb meerdere keren geprobeerd om anemoontjes in de tuin te krijgen maar het weet zich niet echt te settelen. Misschien door de zware kleigrond bij ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Was het vorig jaar niet heel lang koud? Of een heel koude maart?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We hebben ook es 40cm sneeuw gehad in maart, maar dat was eerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Klein hoefblad geen verbindingsstreepje en klein-hoefbladbloem wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. geen idee, hier geen klein hoefblad, ik had eerder wel groot hoefblad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 2012 Bosanemoon bloeit. We hebben een warme zonnige maart gehad na een Elfstedentocht koude februari.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze zijn vroeg dit jaar! Ik heb trouwens 2 jaar na dato kievietsbloemen gekocht(in Utrecht) En paarse en een witte, zaten samen gezellig in een potje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit jaar komt het Speenkruid net kijken, laat dus..maar weekend wordt al zomers?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Narcissen redden het niet meer dit jaar, de ijsblauwe ???? doen het daarentegen uitstekend.

      Verwijderen
  13. Oh ik zie nu die updatefoto's pas :) Ik heb die blauwtjes zelf ook in de tuin denk ik, of is het toch wat anders? p Ik zag van iemand een foto van een veldje prachtige narcissen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. er zijn twee nieuwe opgaven toegevoegd, ook blauw - paars.

      Verwijderen
  14. oh jee oh jee..is die paarse geen Maarts viooltje(aprils viooltje?), met klimop en hanepoten en hondsdraf ertussen(ik ken het onkruid beter geloof ik haha..

    BeantwoordenVerwijderen