vrijdag 13 augustus 2010

Ongekleed religieus

Oude kerkelijke kunst had nog niet veel last van schaamte, viel mij laatst op. Maria die gewoon in het openbaar in de kerk de borst geeft aan Jezus.
La Vierge Marie Nourrissant
Naast deze natuurlijk ontklede moeder van de zoon van God houdt de -dankzij de overvloeiende melk en honing van Marie- goed doorgeschoten zoon van God ook niet erg van verhullende spijkerkleding. Het liefst loopt en zit hij de hele dag in een lendendoekje, zoals hierboven in Semur-en-Auxois.

Of hier bij zijn opstanding, van PP Rubens natuurlijk in triomfalistische contrareformatorische 1611 barok. (Wiki, dus erbijgesleept)
OT: De triomfalistische contrareformatorische barokke molrat-droomversie van de Rubens-man vindt u hier.
Nu we het toch opeens over opstanding hebben, ik liep ook echt tegen een paar 'Laatste Oordelen' aan. Naar de hel gaat u naakt, het is maar dat u dat weet en er gewoon rekening mee houdt bij de kledingaanschaf voor uw laatste oordeel.
Eigen productie van 12-eeuwse romaanse bloterts in Autun.
Voor een volledige uitleg en studie is er ook een mooie website met heel veel foto's en details. Timpaan is uit de 12-e eeuw 
Aardig verhaal is nog dat de timpaan is gered van de franse beeldenstorm 1789 door vooruitstrevende kerkvaders in 1766. Zij vonden het kunstwerk kinderachtig en middelmatig en smeerden er een dikke laag stuuk over.
Revolutie: is dat niet eigenlijk een soort van ultiem populisme?

Het laatste oordeel in Beaune. (ook eigen productie)
Van wat latere datum is het geschilderde polyptiek van Van der Weyden uit 1450 met wederom naakte gedoemden.

Het golft wat op en neer in de tijd, dat religieus gekleed of ongekleed. De Romaanse mens was nog vrij en schaamde zich niet. Na de puriteinse protestanten Luther en Calvijn met hun zwartekousen-religie gooit de barok kleding weer triomfalistische uit.
Anno 2010 zijn we ook wel weer toe aan een religieuze eco-naakte natuurmens barok-periode.

5 opmerkingen:

  1. Nou laat die armleggings dan maar zitten.

    Een vrouw die haar kind de borst geeft is tegenwoordig ook al aanstootgevend zeker, en waarom? Omdat alles versekst is in onze maatschappij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet echt zorgen dat ik voor het zo ver is minstens 10 kilo kwijt ben. Dat ik naar de hel ga is nog tot daar aan toe maar ik wil echt niet in mijn vadsige nakie.
    Die schouderpartij van de man met bruine krullen aan de voeten van Jezus is trouwens om je vingers bij af te likken.

    Hoezo fijnstraal? Mis ik iets of is het om de ondoorgrondelijkheid te bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Margreet, ik denk wel aanstootgevend in de kerk. Vorige jaar toverde dochter's vriendin de ene na de andere spectaculaire onwelvoeglijk jurk uit haar sporttas.

    Voor San Marco in Venetië ging dat veel te ver: met blote schouders geen toegang: omslagdoek huren voor € 1,-

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Marjan, de oordeel en hel is dus een katholiek concept van minstens 1000 jaar oud. De protestanten hebben hem niet overboord durven zetten.
    Maar van de Joden ben ik niet zeker. Als je eenmaal tot het uitverkoren volk behoort, ga je automatisch naar de hemel?
    Zul je af en toe naar ons verdoemden zwaaien??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zou wat zijn ja, als van de Joden ook de slechteriken in de hemel komen. Op zich vind ik het geen verkeerd idee trouwens, dat houdt de boel levendig daarboven, een aantal slechte Joden en wat brave antisemieten om te roepen dat het niet eerlijk is. Mocht je gelijk hebben dan zal ik zeker zwaaien.

    Of revolutie zoiets is als ultiem populisme dat zou best kunnen. Ik weet niet of populisme in Nederland ultiem genoeg kan worden om iets te krijgen dat op revolutie lijkt maar wie weet.

    BeantwoordenVerwijderen