vrijdag 11 februari 2011

Eenzaamheid van de Wit-Zwarte Zwaan (CoCo)

Di. 21-12-10 18:50 bezocht ik voor €11,- in Zaal 4 de film over de twee priemgetallen Alice en Mattia op rij 11 stoel 5. Ik gooi weinig weg, zoook niet deze ticket en daardoor ook niet de Winterweken 25% kortingsbon, geldig tot 16 februari. Vandaag, wo 09-02-11 19:45, voor € 8,25 in Zaal 1 rij 17 stoel 15 Black Swan van Darren Aronofsky. Ik zat, geloof ik, nog nooit in Zaal 1; eindelijk eens naar een film die niet morgen al uit roulatie gaat, en die opgaat voor Baftas en Oscars. De Oscar winnaarDVD van vorig jaar staat nog onaangeroerd en onbekeken in de kast.
Wanneer zijn de Baftas? Aanstaande zondag 13 februari BBC1 22:00 op een schappelijke WestEuropese tijd met veel mooie mannen en vrouwen op hakken in hun beste kloffie.

Van Aronofsky heb ik zelfs ook al The Wrestler gezien met de memorabele worstelscene met nietmachine in prikkeldraad. Darren bewaarde nog een paar flesjes ketchup voor The Black Swan. Een film gebaseerd op het ballet van Tsjaikovsky. Nathalie Portman speelt Nina, die haar lang gekoesterde droom in vervulling ziet gaan en debuteert als hoofdrolballetdanser, voor zowel de witte als de zwarte zwaan.
Nathalie is heel veel close-up in beeld en krijgt alle ruimte om haar acteerkunde in menselijke emoties tot aan orgasme te tonen en doet dat de hele film meeslepend en boeiend. Ik heb de andere nominees niet gezien, maar een Bafta of Oscar stuit alhier op geen bezwaar. Ook Darren en de film mogen van mij door vanwege virtuositeit  van montage en cameravoering. Er is wel zware tegenstand van de Coen brothers met Jeff 'Lebowsky' Bridges en van Inception en King's Speech.

Er zijn overeenkomsten tussen de zwaan en de priemgetallen, in beide graatmagere eetstoornissen; beide fysiek gefilmd, Black Swan veel met unsteady-cam. Ik wordt daar wat draaierig van, want ik probeer ook altijd naast de actie naar de omgeving te kijken, zoals gebouwen of de zee van Alexandrië.  Beide films hebben een stroboscopisch belichte disco-scène en doen aan zelf-mutilatie. In Black Swan natuurlijk heel veel Zwart-Wit tegenstellingen maar ook erg veel mooie shots en visuele grappen met spiegels en ogen. Je voelt met Nina mee door de camera die haar vaak achtervolgt, ook tijdens haar dansen en draaien. De muziek 'draaide' ook mee over de speakers in de zaal synchroon met het beeld op het scherm. De muziek was mooi en stemmig met veel piano en ook de opbouw was bevredigend, eerst alleen piano, later een viool erbij, dan nog wat strijkers en tijdens de première natuurlijk vol orkest. De beroemde tweede akte met het zwanenmeer in volle maanlicht ontbrak niet.
De foto is van een voorstelling uit San Francisco.

Zaal 1 was bijna uitverkocht, maar voor een oude man alleen kon nog wel een goede plaats worden gevonden midden in een rij balletdivaas. Black Swan is een echte vrouwendroom/nachtmerrie, met dromen over balletprinsesje afgewisseld met griezelen over opdringerige (Tom & Jerry) en masturberende (metro)heren.Van de horror-elementen moesten de dames soms wel eens heel erg schrikken, waardoor ik regelmatig mocht meesidderen met mijn huiverende rij17genotes.

Wie doen nog meer mee: fransman Vincent Cassel als hardvochtige artistiek leider, Barbara Hershey als dresserende dominante moeder; ze kwam me bekend voor, maar ik herkende haar pas bij de aftiteling, ze is ook al van '48.
Applaus-film, maar het is geen IFFRotterdam, dus  kwebbelen en kwetteren die dames in Zaal 1 als het maar even kan, ik kon nauwelijks de filmaftiteling en de trailers horen. Er zaten een paar aardige bij (voor mij):
Kings Speech met Colin (mr Darcy) Firth versus Geoffrey (Pirate Cpt. Barbossa) Rush.
En good old Minnie Driver (ook wat ouder geworden) met Rosemund Pike in Barney's Version; lijkt een soort van Sideways(wijn&mannenfilm) weer met Paul Giametti.
Des Deux Villes, Enkhuizen en Alkmaar, hadden grote geestrijke vrijheid aan de tap: Palm Royale; en het maansikkeltje boven DeVille knipoogde vriendelijk door de bewolking.


Natalie's acceptance speech bij haar Academy Award. Een heel zwangere speech, waarin ze Benjamin bedankt en erg Amerikaans gaat hinnekken als ze bedenkt dat hij eigenlijk de beste acteur was, omdat hij de eerste man was waarvan ze echt geloofde dat hij echt niet met haar wilde slapen. "It is not true! He totally wants to sleep with me!"

9 opmerkingen:

  1. lijkt me geweldig om te zien....

    * zakdoeken in de aanslag *

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze heeft de Bafta gekregen voor Best Actress. Maar ze was niet in de zaal; Darren kwam de award in ontvangst nemen met de woorden: Natalie Portman can't be here to collect her Best Actress award for her role as a tortured ballerina. She's too pregnant, of course - or "knocked up" door een balletdanser uit de film: Benjamin Millepied. Kwam het sprookje toch nog uit!

    Wie waren er wel, naast obligate mannen als Colin, Rupert, Samual, Jonathon en Christopher:
    Minnie Driver! gelukkig minder oud dan gevreesd.
    Emma (Herminiony {Harry Potter} Granger) met kort kapsel.
    Helena Bonham Carter met een onnavolgbare speech
    Rosamund Pike stal de show door vrolijk giechelend (bijna) te vergeten de 'nominees' aan te kondigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bafta is het beschaafde kleine Engelse zusje van Oscar. Maar omdat ze een graadmeter is voor Oscar komen er ook veel Amerikaanse Movie-stars.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eindelijk heb ik even de tijd genomen om het te lezen.

    Van dezelfde maker als de Wrestler? Dat is dan een typische mannenfilm gevolgd door een typische vrouwenfilm. Ik ben nog niet warm geworden voor Black Swan. True Grit van de Coen Brothers lijkt me wel wat, ik heb er een trailer van gezien. Er zijn hier al illegale kopies in de omloop, maar voor zo een film ga ik liever naar de bioscoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Coen Brothers vind ik typische DVD-films, je moet af en toe terugspoelen of opnieuw kijken.

    Black Swan is een echte biosfilm, waardoor je je in het donker moet laten meeslepen. Tis niet helemaal een vouwenfilm hoor.. Darren had zn prikkeldraad, nietmachine en ketchup meegenomen.

    Hailee Steinfield was er ook! Ik ga liever voor de schermbreedgebefte Natalie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Co, ik heb een poging tot eerherstel gedaan.
    http://allesverandert-7.blogspot.com/2011/02/eerherstel.html#comments

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er waren dus meer Harry Potter acteurs aanwezig. Kleine meisjes worden groot (Emma) en dat korte kapsel staat haar goed. :-)

    Truus(depetvan).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb Naties Golden Globes toegevoegd.

    BeantwoordenVerwijderen