vrijdag 4 februari 2011

Komt het Recht in Egypte? (door Coco)

Gisteravond zag ik op het IFFR (Filmfestival Rotterdam) de Egyptische film Hawi. Improviserende mozaïekfilm, een caleidoscopische portret van eenzaamheid en wanhoop in hedendaags Egypte; aldus de begeleidende tekst van IFFR.
Ik heb dan ook niet alles helemaal begrepen, maar ik was gelukkig niet de enige; las ik bij de meningen. Het duurt even voor je gewend bent aan Arabisch met Engelse ondertiteling en in het begin zat ik mooie plaatjes te kijken van Alexandrië. Bij een DVD bekijk ik vaak na afloop van de film vaak weer de eerste 20 minuten; bij het IFFR moet je rennen naar de volgende film.
Op een bepaald moment wordt Hanan, de volslanke buikdanseres - originele uitdostip voor niet erg graatmagere verkleedfeestgangsters  -, door 3 mannen bestolen. Als zij zich daarover beklaagt bij de Politie, wordt zij daar onheus bejegend. "Wat ze daar deed op straat, of ze soms een 'belly-danser' was, aha een 'slut' dus." Later zegt Hanan dat ze blij is dat ze niet door de politie is opgepakt.
Ik moest terugdenken aan het staatsrechtcollege van Paul, "een staat die moet de veiligheid van zn burgers kunnen waarborgen. {religieus neutrale onpartijdige politie} Als die staat dat niet kan dan heb je eigenlijk geen staat, die staat op zn grondvesten te trillen." Inmiddels schijnt het zover te zijn in Egypte. De regisseur was in de zaal en zei voorafgaand aan de film dat hij eigenlijk liever nu in Egypte had gezeten. Zijn commentaar na afloop heb ik helaas moeten missen.
Belinda van Trouw is naar dezelfde film geweest en beschrijft ook dezelfde scene, met een iets andere uitleg. Die politieman had ik niet in het theater (hotel dacht ik) zien zitten.

Al eerder heb ik berichtjes verzameld over de rechtspositie van burgers en het rechtssysteem in Egypte en in andere landen in het Midden-Oosten. Je kunt de islam van alles de schuld geven, maar volgens mij ligt het ook aan de woestijn en aan de mens zelf. Die is van nature slecht en moet altoos heel hard werken om aan chaos te ontsnappen en ordentelijkheid te behouden.

Het eerste berichtje is al van juni 2010, religie en filosofie van Trouw.
Kort samengevat: familie- en erfrecht is religieus in Egypte. Koptische christenen hebben hun eigen familierechtwetgeving. Scheiden is onmogelijk, tenzij... Er is ook sharia wetgeving voor moslims waarvolgens scheiden is toegestaan.
Als christenen dus toch willen scheiden worden ze voor de vorm moslim; maar als ze naar de koptische kerk blijven gaan, worden ze door de moslims aangemerkt als geloofsafvalligen, en was dat niet voldoende aanleiding voor Pinechas-deauden buiten de rechtsstaat om?
Wat zegt Paul: "Concreet betekent dit een religieus neutrale staat, een staat die geen officiële staatsgodsdienst heeft, Engeland doet het verkeerd..." Egypte doet het helemaal verkeerd. Het kan lang goed gaan.. maar...
Ik wil nu niet alle problemen in Egypte hieraan toeschrijven, maar een dergelijk religieus rechtssysteem helpt ook niet om problemen te voorkomen of op te lossen. En de koptische christenen zijn met hun eigen familierecht net zo 'fout' als de moslims.



Het tweede berichtje is ook uit Trouw, juli 2010. Over een naar Nederland uitgeweken Egyptische Korangeleerde Nasr Aboe Zaid. Omstreden.
Volgens de Egyptische rechtbank  was Aboe Zaid een geloofsafvallige, dus werd zijn huwelijk ontbonden, want een moslimvrouw kan niet getrouwd zijn met een niet-moslim.
In het artikel staat een overzicht van het onderzoek van Aboe Zaid, oa dat de Koran oproept om ongelovigen te doden. Moet ik alweer Paul citeren? " ..het dilemma van de religieuze radicaal: die heeft enerzijds de directieven van boven; hij moet de godslasteraar straffen ..... tegelijkertijd leeft hij ook in deze wereld en in een staat ...... Wat is belangrijker: de (staats)wet of de heilige wet die door God zelf is uitgevaardigd: natuurlijk de wet van God."

Adviesje aan Egypte: Het is nu een goed moment voor een stevig stukje staatshervorming: religieus recht wordt afgeschaft, daarvoor in de plaats komt: een religieus neutrale staat en wetgeving; vrijheid van meningsuiting waarbij de grenzen niet liggen bij respect en niet-kwetsen maar bij het oproepen tot geweld en het plegen van geweld tegen medeburgers; eerlijke verkiezingen.
En allemaal hard aan het slag in het beschavingsproces om aan de chaos te ontsnappen en rechtschapenheid te verwerven.

15 opmerkingen:

  1. Vanmiddag zag ik toevallig ook een mooie film. Woestijn, mensen, kunst, Islam, armoede, passie ergens in een landje in de buurt van Afghanistan. Kalapakanakalakastan of zo.
    Je had er chaos, onrecht, rechteloosheid, armoede, religieus extremisme maar ook beschaving en rechtschapenheid. Heel mooi om te zien hoe mensen hun zuiverheid weten te behouden in de meest barre omstandigheden.

    Ik hoop dat ze in Egypte naar je adviesje luisteren.
    mrjn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk; ga ik dit logje lezen want die vorige over Paul C is me te lang. Zitten er allemaal verwijzingen naar hem in. Paul C ken ik overigens van Buitenhof waar ie een tijdje columns voordroeg. Geen foute inzichten, maar echt aanspreken deed ie me nooit.

    Een groot gedeelte van de westerlingen en westerse media doen alsof de Islam zoiets als het Rooms-Katholicisme is met een soort centraal gezag. De Islam is in mijn ogen niet georganiseerd. Ik ken geen Islam-Paus of een de hoofdstad van de Islam. Per land verschillen de stromingen en hun gewicht binnen de samenleving. Dat heeft meer met de diverse culturen te maken dan met dat geloof.

    Wij willen graag godsdiensten de schuld geven. Hebben we jaren gedaan met Noord-Ierland en Israel, terwijl het voor mij koloniale problemen zijn, die meer te vergelijken zijn met Zuid-Afrika. Israeli's komen voor een groot deel uit Europa en de USA en namen zo hun westerse cultuur mee. Vervolgens moesten ze aan landjepik doen zoals de 'Amerikanen' de Indianen aan de kant duwden. Dat geeft immer wrevel en hangt af van het percentage originelen versus het percentage nieuwkomers. In Noord-Ierland moeten gewoon de Britse bezetters pleitte. Maar dat zijn ook vaak de werkgevers met geld is macht. Dus dat schiet niet erg op.

    Egypte heeft Kopten, maar die groep is niet erg groot en ze zijn ook een paar duizend jaar terug naar binnengelopen. Dat geeft niet echt problemen, er is ruimte zat. Egypte heeft ook een grote Nubische gemeenschap, maar daar hoor je dan weer minder over. (Tenzij je de vakliteratuur van Asterix en Obelix leest.)

    De huidige Egyptische samenleving is meer bepaald door de oorlog tegen Israel rond 1967. Zij mochten die westerse indringers verjagen van hun Arabische bondgenoten. Is niet erg gelukt omdat Israel een grote broer, de USA, heeft. Daar is een soort gedoogvrede uit ontstaan, vooral omdat het Suez-kanaal erg belangrijk is. En om die vrede te waarborgen zijn Sadat en Mubarak in het zadel geholpen en gehouden. Die konden alleen aan de macht blijven als het volk niet te mondig zou worden. Dan komt de Islam handig van pas, want daaruit haalden ze dat vrouwen onderdanig aan hun man moeten zijn. Heb je als dictator over de helft van de bevolking geen zorgen te maken.

    En dat is gek, want in Iran is het percies omgekeerd. Na Khomeini zijn het vooral de vrouwen die een goede opleiding volgden. Had te maken met een text in de Koran, dat er niets mis is met het vergaren van kennis. Iraanse vrouwen zijn veel beter opgeleid dan Iraanse mannen, maar ook beter dan Nederlandse vrouwen. Bij de laatste verkiezing liep dat bijna spaak. De vrouwen mochten dan wel naar school, maar ze komen er vaak niet tussen wat banen betreft.

    Daarnaast draait Egypte voor een groot deel op toerisme. (Pyramides, Nijltrips en strandvakanties.) En die westerlingen, maar ook de rijkere Russen betalen prima. Die willen ze echt wel de vriend houden. Ik denk dan ook dat het een soort Turkije gaat worden. Nog steeds niet echt democratisch en niet vrij van religieuze inmenging. Maar waar is dat wel? Wij hebben hier ook de SGP, CU en CDA die 'christelijke waarden' aan de man (en zijn vrouw) willen brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Egypte heeft ±10% Kopten, dus toch nog zo'n acht miljoen. Die zijn niet ‘naar binnengelopen’, maar zijn afstammelingen van de oudste bewoners. Ooit was heel Egypte christelijk; toen de Arabieren kwamen binnenlopen (± 640) is het land heel geleidelijk geïslamiseerd. Daar heeft het meer dan duizend jaar over gedaan.

    De islam kwam Sadat en Mubarak helemaal niet van pas. Maar om zich te kunnen handhaven moesten ze veel concessies doen aan het drammerige vrome volk. Zo bij voorbeeld de wijziging in de grondwet: „De principes der Sharia zijn de hoofdbron van de wetgeving“. Dit artikel luidde tot voor kort: ‘... zijn een hoofdbron van de wetgeving’. Toch blijft het ook in de nieuwe formulering rijkelijk vaag: Wat zijn die principes? Geen mens weet het. De hoofdbron? Er zijn dus ook andere bronnen? Welke? In de praktijk gewoon de Egyptische wetten van de laatste honderd jaar natuurlijk. Die staan netjes in wetboeken; daarentegen is de Sharia heel moeilijk grijpbaar.

    Het adviesje om religieus recht op te heffen is grotesk. Nog afgezien daarvan dat geen Nederlander daar iets te adviseren heeft, de overgrote meerderheid van de Egyptenaren zal daar niet voor voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @mrjn & @emigrant, ze wekken idd niet de indruk daar vaak naar goede adviezen van anderen te luisteren. Af en toe een beetje matten op het plein is kennelijk best leuk?

    Religieus gefundeerd (familie)recht is grotesk, want daardoor heeft niet iedereen gelijke rechten (=discriminatie). Maar het allerergst van religieus recht is dat de directieven van boven en Gods heilige wet prevaleren boven het (staats)recht (=willekeur).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Xiwel, In Noord-Ierland wonen veel protestantse Schotten, meen ik. In Schotland is er ook een grote tegenstelling tussen katholiek en protestant Glasgow Celtic & Rangers.
    Ik volg op TV de serie Board Walk Empire over de maffia tijdens de drooglegging 1920 in de US. Daar vechten de Irisch tegen de Italians, terwijl zij allebei katholiek zijn?
    Als groepen niet integreren is er altijd strijd, volgens mij, kolonie of geen kolonie.

    Islam is, denk ik, in organisatie vergelijkbaar met de Nederlandse protestanten, geen overkoepelende instanties of gezag, dus ook onderlinge strijd over het 'ware' geloof.
    En de katholieke CDA-ers -tot Volendam aan toe- stemmen nu PVV, omdat ze graag een Paus aanbidden?

    Economische motieven zijn belangrijk, dat ben ik met je eens. Als er geen olie zou zitten in het Midden Oosten, dan zou e.e.a. heel anders zijn gelopen.

    Veel christelijke waarden zijn goed... heb u naaste lief als uzelf... de grote slogan van Jezus... maar daarna werd hij ook een terrorist... oren afhakken van de politie in Getsemane ...volgens Zomergast Paul Verhoeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kan zijn, dat religieus gefundeerd familierecht grotesk is. Maar wanneer men dat nu liever heeft dan een profaan familierecht? Egyptenaren wantrouwen op zeer goede gronden alles wat van de staat komt. De opstand in Egypte ging om democratie, vrijheid. Zij mogen dus kiezen, weet je wel, idealiter. Zou jij de VOC erop af sturen als ze niet jouw opvatting kiezen?

    Eén oor maar, in Gethsemane; altijd die overdrijvingen in blogs! En dat was een foutje; als ik mij wel herinner heeft de Here het er ter plaatse weer aangenaaid.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We hebben geen VOC meer nodig. We kunnen onze verderfelijke Westerse waarden en normen nu gewoon via internet en TV. verspreiden. Werkt best goed.

    Als er verkiezingen komen in Egypte mag iedereen stemmen, niet alleen de jongeren die internet hebben, niet alleen de mensen die in de steden wonen, niet alleen de mensen die kunnen lezen en schrijven. Ook de gehersenspoelde, onwetende, bange analfabeten mogen stemmen. Ook al die mensen die echt denken dat er een almachtige Allah bestaat, een hel, een hemel en dat zij op aarde zijn om hem te gehoorzamen?. Hoe kun je in vrijheid kiezen als je niet weet hoe vrijheid is, hoe het voelt? Hoe kun je kiezen voor vrijheid als je straatarm bent en de Moslimbroederschap belooft dat er werk komt en betaalbaar voedsel?

    Ik was vanmiddag bij de jongste in de klas. 24 kinderen van 7-8 jaar. Ik kwam er om zes puppies te laten zien, in overleg met de juf. Een paar moslimkindjes vond het aanvankelijk maar eng en vies en raar. Eén meisje had tevoren een beetje lopen piepen dat ze het niet zag zitten, hondjes in de klas. De juf had de bange kinderen beloofd dat ze niet in de buurt hoefden te komen. In het begin bleven ze op een afstandje staan kijken maar na een kwartiertje stonden ook zij stralend met een puppie in de armen.

    mrjn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad, vele Egyptenaren zullen geen idee hebben wat of wie ze moeten stemmen, zoals dat bij ons eigenlijk ook het geval is.
    Het is echter ook mogelijk in vrijheid voor een religieuze partij te stemmen. Als ik een arme moslim-Egyptenaar was zou ik zeker Moslim Broeders stemmen, omdat die de afgelopen twintig jaar meer dan de regeringen aan armoebestrijding, medische zorg, onderwijs en sociale voorzieningen hebben gedaan. De westerse waarden of wat daar nog van over is worden in brede kring oninteressant gevonden, omdat het toenemend duidelijk is geworden dat die waarden er alleen voor westerlingen zijn en niet voor hen. Wanneer het bange westen in paniek geraakt als de Moslims Broeders veel stemmen krijgen en de democratie weer kapot maken, dan worden zij voor de zoveelste keer in die indruk gesterkt. Een vicieuze cirkel. Moge god het verhoeden, zelfs al bestaat hij niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ze mogen best van mij Moslim-broederschap stemmen, maar in een constitutie die religieus recht uitsluit en een hoog mate van vrijheid van meningsuiting garandeert.
    Een land waarin iedereen Allah, de moslims, God, het Westen, religies en politieke ideologieën mag bekritiseren en belachelijk mag maken en waarin dagelijks een cartoon van Westergaard in de krant staat.
    Ze snakken daar naar westerse waarden, waar gaan die opstanden anders over?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Onlangs las ik ergens een voorstel, ik weet niet meer waar en van wie maar ik vond het zeer origineel.
    Het idee was om in plaats van miljarden in joint strike fighters en zo te stoppen af en toe vanuit een vliegtuig honderd miljoen dollarbriefjes (of .....) uit te strooien boven landen als Noord Korea.

    mrjn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is alweer over met de westerse waarden voor Egypte. Ik wil dat woord dus niet meer horen: http://emigrant.web-log.nl/emigrant/2011/01/westerse-waarden.html

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Westerse waarden en normen, je zou Balkenende daarna eens kunnen vragen.

    Dan doen we toch wat islamitische waarden en normen; vandaag in Trouw:
    Diyanet is het Turkse Directoraat voor Religieuze Zaken, dat vanuit Istanbul min of meer de baas is over zo’n 150 aangesloten Nederlandse moskeeën, ongeveer 30 procent van het totaal. Zo doet Turkije het al dertig jaar.
    „Diyanet heeft geen hoge pet op van hier (NL) opgeleide imams”„Ze rekruteren hun imams liever in Turkije.” Er is geen vertrouwen in jonge, hier(NL) opgeleide imams die niet zo goed Arabisch zouden spreken en inhoudelijk religieuze bagage missen. „Want dat leer je niet allemaal in vier, vijf jaar”
    Ze(Diyanet) horen de kritiek dat Turkse imams de Nederlandse context niet kennen, maar daar anticiperen ze op. Er is nu in Turkije een voorbereidingsprogramma voor de Nederlandse samenleving.


    De westerse normen en waarden zijn dood!
    Lang leve de Diyanet-islamitische waarden en normen, Hoera!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Normen en waarden als maatschappelijk discussievoer zijn een recente westerse uitvinding. Tot in de jaren '90 ging het over zeden, zedelijk gedrag e.d. Maar die begrippen waren vanwege hun gestolde christelijke inhoud versleten en zijn toen van hogerhand vervangen door 'normen en waarden'. Inhoud hebben die begrippen nooit gekregen. Of, beter gezegd, die begrippen zijn gevuld met weer andere reeds versleten begrippen. Het wezenloze mantra bestaande uit 'respect, integratie, vrijgeid, democratie en mensenrechten' wordt dagelijks door de media herhaald. Het volk murmelt mee, krijgt er zelfs rode oortjes van, maar formuleert nooit een zinvolle voorstelling bij die begrippen. En dat is ook niet de bedoeling want ze dienen slechts om niet westerse landen te ontdoen van hun grondstoffen en voor de rest om zo veel mogelijk mensen te blinddoeken.
    Vrijheid betekent hier 'vrije markt' (al weer zo'n hol begrip) en vrijheid van meningsuiting. Ja, iedereen mag kletsen. Prima. Maar voor de rest is het Big Brother die terwille van zijn verwoestende financiëele belangen het individu stuurt, controleert en achterlijk houdt.
    Ofwel: Ik word niet vrolijk van die egyptische honger naar westerse normen en waarden. Het is alsof het egyptische volk de vijand aanziet voor de heiland en al net zo slaperig is als de rest.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die waarden en normen werden weer actueel door het maatschappelijk opspelen van sterk afwijkende waarden en normen. Niets leuker dan kwebbelen over lege, ongedefinieerde termen. Vergeet daarbij ook niet de hoogvacuüm lege termen: Links en Rechts.

    De mens is een kuddedier.. en kwebbelt het liefst elkaar na. Daarom moeten de grootste afwijkingen in waarden regelmatig in het openbaar terecht worden gewezen ter vorming van collectieve kuddenormen.
    Neem nu die Islamitisch school in Amsterdam. Ik zag twee stevig ingepakte leerlingen gisteravond op het Journaal hun veelheid aan eisen stellen. Die moslims zijn ook onveranderd immer onsympathieke egoïstische mensen die op hooghartige onverzoenlijke minachtende toon met niemand dan zichzelf rekening houden.
    "Geen gezamenlijk gymmen, eigen gebedsruimte, etc..etc..." "Intreden en Kloostergelofte afleggen", zou ik zeggen.

    Deze dames lenen zich heel mooi voor een flinke openbare schrobbering. Opdat het voor de rest duidelijk wordt dat deze waarden absoluut niet de norm zijn in Nederland en de Westerse Wereld.
    En geld is zo mooi... voor als je tekort schiet in de definitiefase van lege en holle norm-termen, dan draai je gewoon de subsidiekraan dicht.

    Voor het wegroven van grondstoffen moet je inmiddels je blik richten op niet-westerse, mild dictatoriale, landen als China en India. China wordt de financiële, economische en misschien ook politieke wereldleider van de 21e-eeuw. Egypte is nog geeneens aan de 20e-eeuw begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vrijdag in het CS is rooie mina Elsbeth Etty het een keertje helemaal met mij eens in de voorproefbespreking van:
    De goede dochter, een Iraanse familiegeschiedenis verteld door Jasmin Darznik:
    Lily verlangt continu naar Iran, waar ze zelf voor hoer werd uitgemaakt .... Toch bezoekt ze haar geboorteland nooit, omdat ze weet dat vrouwen als zij daar gemarteld en vermoord en begraven worden zonder dat er een haan naar kraait.

    Maar in Egypte hebben ze wel geluisterd: NRC zaterdag: Vrouwen zijn op Tahrirplein geen lustobject meer. De echte revolutie van het Tahrirplein in Kairo: sinds de opstand tegen Mubarak worden vrouwen niet meer lastiggevallen.
    „Aantal keer lastiggevallen op weg naar het werk - 8. Aantal keer lastiggevallen op #tahrir sinds dinsdag - 0. #egypt #jan25”, twittert de Egyptische journaliste Hadeel op 5 februari.
    83 procent van de ondervraagde Egyptische vrouwen en 98 procent van de buitenlandse vrouwen had te maken gehad met seksuele intimidatie, en wat daarmee bedoeld wordt zijn doorgaans intieme betastingen die aardig in de buurt komen van verkrachting......De politie keek toe zonder in te grijpen.
    Een deel van de verklaring voor dit gedrag ligt in het feit dat Egypte miljoenen gefrustreerde jongemannen telt die niet genoeg geld hebben om te trouwen en dus seksueel niet aan hun trekken komen.


    [Ik voeg nog daaraan toe: dames: wordt en gedraag je natuurlijk...Mohammed terug naar de woestijn, hoofddoekjes af, in ondergoed over straat, seks voor het huwelijk is lekkur en gezond en ehhh... vergeet de condooms niet!]

    „Het hangt allemaal samen”, zegt Salma Said (25), een activiste op het Tahrirplein, „als je onderdrukt wordt, dan ga je vanzelf op zoek naar andere om te onderdrukken, en vaak zijn dat vrouwen op straat. Nu zijn we allemaal verenigd in dezelfde strijd. Dezelfde mannen die mij vroeger hadden lastiggevallen, beschermen mij nu alsof ik hun dochter was. Dat is een van de redenen waarom wij hier niet wegwillen.”

    BeantwoordenVerwijderen