woensdag 5 januari 2011

Humoristisch Slot van 2010 (door Cow)

Olieverfkunstschilder Marius van Dokkum, met humoristisch werk. We kregen dit jaar een leuke kaart met een schilderij van zijn hand en lazen dat er een tentoonstelling van hem was in Slot Zeist (tot 2 januari jl). Ik was eerst een beetje sceptisch, want vond zijn werk op het eerste gezicht enigszins kinderachtig. Oordeelt echter niet over olieverfschilderijen totdat u ze in het echt gezien hebt. Een kaart of een afbeelding op Internet toont niets van de brille en detaillering van het echte schilderij.
De tentoonstelling was niet groot, drie kleine zalen op de eerste verdieping van slot Zeist met ook aquarellen, schetsen en en een film over het scheppingsproces van Marius. De film was bondig en verhelderend omtrent de werkwijze van opbouwen van een olieverfschilderij. Er gaat veel tijd zitten in het voorbereiden en schilderen, na iedere laag moet het schilderij een (paar?) dagen drogen. De compositie schetst Marius eerst met houtskool op papier, waarna het wordt overgebracht door drukken en wrijven op de grondverf van het te beschilderen paneel. Hij heeft een stilleven-serie Peren en schildert ook graag een maan, wat katten, sloffen of een boerentafereeltje.

Licht
Goed licht is heel erg belangrijk; in de film zegt Marius dat hij alleen in de zomer schildert vanwege het licht. Winterlicht is ongeschikt om de kleuren goed te kunnen waarnemen. De meeste lampen ook. Zijn schilderijen zijn opgebouwd uit mooie bijeenpassende warme ton-sur-ton kleuren, waardoor een zeer sfeervol beeld ontstaat. Het is natuurlijk geen avant-garde kunst, maar heel mooie ambachtelijke kunst.
Eén van de lichtspotjes van een schilderij was stuk en dat was jammer, want je kunt dan opeens de fijne details van de kleurschakeringen en -nuances niet meer goed waarnemen. Het schilderij wordt grauw en grijs.  Zo te zien werd er helder halogeenlicht toegepast van een hoog wattage en intensiteit, dat de schilderijen van Marius prachtig deed gloeien en oplichten.
'Het achtuurjournaal'; hier had Marius een heel groot contrast weten te verkrijgen tussen het verlichte en onverlichte deel, hierboven tamelijk vlakjes gereproduceerd.

'Mannenhuishouden' voor Margreet, door de ramen kijken twee dames met genoegen naar binnen. Sommige voorstellingen lijken op die van Jan van Haasteren en zijn ook als puzzel verkrijgbaar.

'Het is mooi geweest' voor Marjan. Geen kalebassen maar peren. Eigen foto zonder flits.


'Volg C' voor alle dames. Deze foto is helemaal treurig, hoge contrasten zijn kennelijk moeilijk te vangen in een foto. Let op het maantje en ga eens naar de eerstvolgende tentoonstelling toe of naar zijn openhuis in Ugchelen in September.

13 opmerkingen:

  1. Ondanks dat je zegt dat de foto's de schilderijen geen recht doen, vind ik ze heel bezienswaardig. Marius van Dokkum, ik zal hem onthouden. Doet me denken aan een een bepaalde cartoonist, waar ik even niet op kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat acht uur journaal vind ik erg leuk.
    De kalebassen zijn prachtig. Laat die maar staan. 'De juiste foto', wat is dat?: iets lelijks? Iets naakts? Iets harigs? Dat kan heel mooi zijn als je er voor open staat maar ik ben juist aan het afkicken. Het is mooi geweest.

    Volg C. Mooi gevonden. Dat doe ik al sinds je eerste blog. Elke lette en (bijna) elk linkje. Soms het digitale NRC erbij of wikipedia als ik het/C weer eens niet kan volgen.

    mrjn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Bob, een goed (afgesteld) beeldscherm helpt ook al een boel, merk ik nu.
    Ik geloof dat ze in de film zeiden dat hij elk jaar openmaand September houdt op zijn boerderijtje?

    @Margreet, gezellig hè met de brommer een kerstboom halen. Is het niet wat te koud in je schuurtje voor sleutelen aan mn brommer?

    @Marjan, even geduld, tot het weekend.. hij is humoristisch en .... (correct).

    De titels zijn van ©Marius; ik moest wel direct aan jullie denken. Het is een schilder waarmee ik mij wel verwant voel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat mannenhuishouden en nog wat ander werk had ik al eens van hem gezien. Eigenlijk is dat mannenhuishouden een combinatie van mijn oudste broer en ik. Dwz ik voer een eenmanshuishouden en ruim de troep pas op als er visite komt. Mijn broer was een brommersleutelaar, die zou ook zeker zijn brommer in de huiskamer hebben ware het niet dat zijn vrouw daar een stokje voor steekt.

    Die van Haasteren vind ik ook prachtig. Hier hangt al jaren een mooie poster van hem bij de CV-boer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. stuk voor stuk leuke schilderijen :-)
    erg grappig om te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooie kop heeft die Marius, een tikkeltje mager.

    Ik heb de vrije onderwerpen bekeken, de meeste zijn leuk, humoristisch ja.
    Meegaan met je tijd, Ik voel me rot, Landbouwer, Liefde vergaat niet en Rijke mensen vind ik geweldig.
    De nrs. 1,2 en 4 hierboven zijn ook erg leuk, volg C haha.

    Hij schildert ook graag kopjes koffie.

    Willie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Meegaan met de tijd siert Januari van zijn kalender voor 2011, @Willie.
    Je ziet daar ook een CD liggen, die heeft hij ook onder de knie en kun je ook zo hier en daar zien liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tot tranen geroerd. Ik maak mezelf wijs dat je bij het maken van die foto al aan mlrt dacht.
    Mrjn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @mlrt.. binnen 3 nanoseconden.. na het lezen van de titel van het schilderij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een interessant en leuk logje CoW.
    Mooi zelfportret(neem ik aan).
    Ik herken wel wat schilderijen.
    Van JvH heb ik diverse legpuzzels. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Truus, ja het is een zelfportret. In de film zag hij er ook zo uit.
    Mijn dames leggen ook graag een JvH.

    BeantwoordenVerwijderen