zaterdag 17 april 2010

Nieuwe maan


Het is nieuwe maan geweest en een eerste sikkeltje licht is weer zichtbaar. Gisteren viel mij voor het eerst op dat je dan toch ook nog de hele maan kan zien. Het kan haast geen breking/afbuiging van licht om de maan zijn, daarvoor is de belichting te egaal. Dan moet het wel gereflecteerd licht zijn van de aarde.
Ik ben weer naar buiten gerend, nu met teletoeter en statief, maar in het donker is het niet makkelijk fotograferen en stil houden. Resultaat valt daardoor wat tegen. Vanavond was het effect bij de maan al minder duidelijk, maar het sikkeltje was natuurlijk ook alweer dikker en het was minder helder.  De foto links door de takken van een struik. 




Op de vergroting kun je nog wel wat doortekening zien van het maanoppervlak met de bekende donkere vlekken. De maan draait niet? Hij toont altijd dezelfde zijde? 
Ja volgens Wiki: Gesynchronisseerde rotatie. 
De synchrone rotatie is ontstaan door getijdekrachten. De zwaartekracht vervormt het gesteente van de Maan waardoor er wrijving ontstaat die de rotatie van de Maan afremt tot de synchrone rotatie ontstaat. Ook de Aarde ondervindt deze krachten en het is aangetoond dat de Aarde steeds langzamer gaat draaien. Elders in het heelal wordt synchrone rotatie ook aangetroffen, bijvoorbeeld (wederzijds) tussen Pluto en zijn maan Charon.
Dat begrijp ik nog niet helemaal. Gaan we ook nog eens uitzoeken.


Het verlichtte deel is sterk overbelicht. En het verlichtte deel zit aan de onderzijde van de maan, terwijl bij eerste/laatste kwartier de maan netjes links/rechts verlicht is. Ik ga dat nog wel eens uitzoeken. 

Bij nieuwe maan staat de maan tussen de aarde en de zon. Dus Marjan's achtergelaten astronautje ziet bij nieuwe maan 'volle aarde' v.v. De diameter van de aarde is 4 maal de diameter van de maan en reflecteert dus ook 16 maal meer licht.?? De maan wordt dus egaal verlicht door het gereflecteerde licht van de (volle) aarde.
Aarde-opkomst op de maan, Apollo 8.

19-3-2012: Asgrauwe licht of asgrauw schijnsel. 

9 opmerkingen:

  1. Ik kan je ook niet wijzer maken. Ik heb dat ook weleens gezien dat de maan nog wel zichtbaar is als het nieuwe maan is. Alleen de zon schijnt er dus niet op? Komt het van de oververlichte aarde?
    Wat is er veel wat een raadsel is, ik vraag mij soms dingen af over insecten bv of vogels, er is in de natuur veel wat wij niet vatten/weten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stel dat een achtergelaten astronautje op hetzelfde moment als waarop jij deze foto's gemaakt hebt, vanuit het midden van jouw foto een plaatje had geschoten van de aarde. Wat zouden we daarop dan zien? E
    en vergelijkbaar beeld met de verlichte sikkel links?

    Mooie foto's btw. Geen tags vandaag?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank Marjan, voor het socratische opvoeden. Ik heb de tekst aangepast.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterend, die apollo foto.

    Ik ga me daar nog maar eens goed in verdiepen, in maan, aarde en zon. Dank voor je geduld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar dat klopt ook weer niet.. Er is helemaal geen aarde-opkomst op de maan. Met zijn gesynchroniseerde rotatie. Wel natuurlijk voor de A-8 astronautjes in een baan om de maan.

    Omdat ik er zelf ook niet helemaal uit ben, durfde ik niet het label: leesbaar toe te kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het niet verlichte deel van de aarde is zwart-onzichtbaar, in tegenstelling tot het niet zichtbare deel van de maan. Ra ra ra hoe kan dat? Het weerkaatste licht van de aarde? Of is die Apollo-foto misschien wel nep?

    Als de aarde steeds langzamer gaat draaien, dan worden de dagen steeds langer. Op een gegeven moment hebben we dan het optimum bereikt van 26 uur. Dat is namelijk de dag-lengte die mensen in een experiment gemiddeld aannamen, toen ze van de buitenwereld waren afgesloten. Heb ik ooit eens ergens gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nu heb ik gisteravond een beetje zitten wikipedien maar ik begrijp het nog steeds niet helemaal.
    Klopt het dat een dag voor het achtergelaten astronautje op de maan een maand duurt?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja Marjan, de maan draait in 28 dagen om zijn as en ook tegelijk een rondje om de aarde. Daarom zien we altijd dezelfde zijde vanaf aarde.

    Als het eerste kwartier (p zoals op foto boven) is op aarde, is het laatste kwartier (d) op de maan v.v. Er zal dan minder licht reflecteren. De maan is ook nog eens 4 maal zo klein en er zal mogelijk een contrastprobleem zijn bij de foto, Bob, omdat op de foto de aarde correct is belicht. Bij mijn foto is het direct verlichtte deel overbelicht en het indirect verlichtte deel correct belicht.

    Er zijn inderdaad hardnekkige geruchten dat het hele Apollo maanproject door Kubrick in scene is gezet in Hollywood.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dus dan zijn astronautes daar iedere dag ongesteld, of zie ik dat verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen