donderdag 4 augustus 2011

Ziegelbrücke Traumschleife

Ziegelbrücke Bahnhof is een goed startpunt voor de klassieke Centraal-Zwitserse OV-rondvaart door 6 kantons met 7 verschillende transportmiddelen en 8 overstappen. In Ziegelbrücke met de Glarus-trein naar het eindpunt Linthal.

In Linthal overstappen op de postbus naar Flüelen via de Klausenpass.


Reclamefilmpje in het Engels (ivm Amerikaanse en Japanse $$$) van de Postbus, want ook die zijn reeds toeristisch. Stopje onderweg bij Klausen Passhohe om koffie te drinken en chauffeur geeft toeristisch commentaar in heel erg platt-CH-bauern-zwitsers, dit althans volgens de bijna verstaanbare normaal-CH-Zwitsers-dialect sprekende medepassagier.
Extra: amateurfilmpje door voorruit auto van nauw traject met adembenemend uitzicht in het dal. 



In Flüelen overstappen op een 4Waldstetter Dampfschiff tot aan Luzern.

In Luzern Hbf overstappen op de Trolleybus naar Kriens. Overstappen op een gondellift in Luzern-Kriens en overstappen op de Pilatus-Kulm gondel.

Overstappen op de tandrad Pilatus-Bahn naar Alpnachstad.

Overstappen op de Centralbahn in Alpnachstad en overstappen in Luzern en Zürich op de SB-Bahn naar Ziegelbrücke.


Ziegelbrücke Traumschleife weergeven op een grotere kaart

11 opmerkingen:

  1. Ah, ik ben weer helemaal tevreden! Dit was op 1 vakantiedag begrijp ik.
    In zo'n gondel wil ik ook nog eens.
    Heb je bij Churfirsten gezwommen? :p
    Je zat helemaal niet ver van Chur waar ik eens was en volgend jaar misschien naartoe ga, zonde dat je daar niet bent geweest hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg heimwee!
    Wij hebben jarenlang gekampeerd aan de Brienzersee bij Interlaken.
    Feest van herkenning, jouw foto's en het Postbus-filmpje.
    Mooi logje, Kokor.

    Willie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie plaatjes, je hebt mooi weer gehad schijnbaar.

    Kennissen van ons waren vorige week 3 dagen in Zwitserland en berichtten naast de mooie dingen hoe duur het tegenwoordig is. Dat komt doordat de Zwitserse Frank tegenwoordig bijna 1 op 1 staat met de euro. Ik kan me herinneren dat de Frank noch 1,30 gulden was, hij heeft zich dus bijna verdubbeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Bob ik kreeg eerst nog SFR 1,29 en later begin juli SFR 1,19 voor mn €uro. Ik zie nu dat je nog maar SFR 1,07 krijgt. Alles is ongeveer 2 maal zo duur als in Duitsland en Nederland. Pizzaatje: SFR 15,-. €uro is tot drachme geworden.
    Dit was een mooie dag; we hadden ook regen en nachtelijke onweersstorm.

    @Willie, dank je wel.

    @margreet, nee we hebben niet gezwommen, later wel in een dickbreiige Kohlgruber Moorbad.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kreeg je die Moor er wel overal goed weer af? pp
    Geloof dat we toch maar naar Noorwegen..oh nee, Oostenrijk? Ach doe maar weer Schier, een eigen huisje misschien al dan?!? pp

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi filmpje vanuit die postbus.

    De laatste keer dat ik in Helvetica was was een jaar of 13 terug en ging toen door Zug en Rapperswill langs de Walensee (ook erg mooi) richting Vaduz-Centrum. (nul overstappen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In Duitsland is er nog de EC101 zonder overstappen van Hamburg via Ziegelbrücke naar Chur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Kokor: Ik bedoelde met 'zonder overstappen' dat ik gewoon op dezelfde fiets bleef zitten. :-) Na Vaduz ging ik via Schaan en Feldkirch, Dornbirn, Bregenz, Lindau en Paderborn naar Alkmaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Xiwel en ook "zonder afstappen" ?
    In het vlakke Rheindal wordt fietsen toeristisch aangeprezen. Ik zag ook enthousiaste 'grimpeurs' de Klausen opstoempen; petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Kokor: Tussen Zug en Jona was het klimmen over een heuvel van 1000 meter. Daarna bleef het schommelen rond de 400 meter tot Lindau (via Vaduz) aan toe. Dus niet echt lastig.

    Ik vond het kanaal dat Rijn heet langs Liechtenstein ronduit lelijk en saai. Ben dus niet op die kanaaldijken gaan fietsen, maar gewoon via wat binnendoorweggetjes. Langs de Rijn is mooi te fietsen tussen Bingen en Speyer. Op andere delen zijn vaak de fietspaden slecht of heb je last van erg veel autoverkeer en/of industrie. De bovenloop van de Rijn (dus ten zuiden van Liechtenstein) heb ik nog niet gezien. Lijkt me wel leuk om daar met de Rijn stroomop- en de aansluitende Rhône stroomafwaarts te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oei, over de Furkapass 2436, nu alvast petje af.

    De rijn is vanaf Landquart - Bodensee gekanaliseerd ivm overstromingen?

    BeantwoordenVerwijderen