maandag 16 mei 2011

Staat Koko koel zijn man in verhit klimaatdebat?

Des avonds den 11 mei waagde de onverschrokken Koblogger zich in een verhit klimaatdebat bij L.S.V. Minerva aan de Breestraat 50 te Lugduno Batava ter ere van het Einde van de Wereld. Vooraf dronk hij bij Lipsius moed in met een heetwaterextract van gebrande Coffea Arabica-zaden. De Breestraat was verlaten om 20:35, de elluh&balluh-bunker zag er onneembaar uit met gesloten poorten. Uiteindelijk ging er een achterdeurtje open en kon via de Breetrappen, de Bruin-Bree -immens lege kaskokale- societeitszaal, nog 2 Bree-trappen en de jaarclubmuur de inpandige Bibliotheek van het Bunkercomplex worden bereikt, terwijl gaandeweg de ademhaling zich toenemend raspend trachtte te assimileren aan de lokaal sterk afwijkende luchtklimaatsamenstelling op basis van zinloos verspilde Gerst/Hop extracten in overmaat  CO2 broeikasgas.
Toen ik de dienstdoende 'Elle' naar het mannengemak vroeg verwees ze me naar een donker gangetje. Ik kon nergens het lichtknopje vinden, dus strompelde  ik maar voorzichtig naar binnen, waarna opeens volautomatisch de lichten aangingen en kamerbreed een klaterende spoelwaterval reinigend losbrak; het kamertje bleek aan drie wanden voorzien te zijn van een doorlopende RVS-urinoirbak.  De bibliotheek zag er vooroorlogs beschaafd uit met zelfs een catalogusbordje: Nederlandse Romans; hier komt nooit iemand, schatte ik. Er was zelfs een balkon met boekenkasten ook over 3 wanden, slechts een kleine spiltrap in een hoek om daar boven te geraken. Alleen geschikt voor een foto-shoot van brassende alumni.

Het debat was levendig, klimaat alarmisten - sceptici 0 - 2. De sceptici waren beter bij de les, beter voorbereid, betere presentaties, beter sprekers, hoger paraat kennisniveau. De spreker van het KNMI (meteorologisch-ambtenaar) was te laat (vanwege een wisselstoring) maar had ook maar 1 sheet en benodigde slechts 50 seconden spreektijd.
We zijn er niet helemaal uitgekomen natuurlijk. Prof. Salomon Kroonenberg is een erg leuke, humoristische spreker (klimaatscepticus) hij heeft ook een boekje geschreven : De menselijke maat: de aarde over tienduizend jaar. Misschien ook nog eens aanschaffen.
Klimaat is nog best wel ingewikkeld, althans dat willen Marcel Crok en Salomon ons doen geloven. De tegenstanders (Vellinga) probeerden aan te tonen dat klimaat heel simpel is en kwalificeerde Marcel en Salamon liefderijk als "Moszkowicz-en". Er is aangetoond op labschaal dat CO2 een broeikasgas is en dus stijgt de luchttemperatuur bij toename van de CO2 -concentratie en worden de temperatuurdata net zolang gecorrigeerd en bewerkt (door IPCC) totdat zij dat ook doen. (We gaan hier natuurlijk heel kort door de bocht). Crok verzet zich tegen deze methode in zijn openhartige boekje: De Staat van het Klimaat; Een koele blik op een verhit debat. Het boek werd aangeraden aan de studenten van de faculteit der ruimtelijke wetenschappen van de RUG.

Na afloop 2 maal een pilsje.... fout domme knor .... biertje gedronken à €1. Fijne bitch achter de bar. De immense zaal was nog steeds leeg. Zuipen studenten nog wel? Niet op dinsdag of is het vakantie?...  Bezienswaardigheid op dit bunkerniveau is ook weer het Heerentoilet met een hoog gemonteerde bak van delfts blauw met daarop: Leidens Ontzet, met spoelknop... kennelijk speciaal om je eens helemaal in over te geven... Zag ik ook volautomatische tappunten in alkoven, bedienbaar met een chipkniplezer?

Nog een paar kwoots:
Liever dijken in Bangladesh dan CO2 injecteren in de grond.
Toename antropologe CO2 in atmosfeer begint pas vanaf 1950; Gletsjers smelten al sinds 1850 af.
Klimaatbeleid is niet gelijk aan Energiebeleid en moeten van elkaar worden gescheiden.
De met klimaatmodellen voorspelde Tropical Hotspot in de Stratosfeer boven de Sahara is tot op heden niet gevonden.
Warme middeleeuwen, kleine ijstijd, de hockeystick.
El Niño, La Neña, PDO (Pacific Decadal Oscillation)
Jaarlijks groeien de emissies van China meer dan de totale uitstoot van Duitsland.
Je mag niet over (lucht)vervuiling met CO2 spreken want CO2 is een 'natuurlijk' molecuul, daarom wordt er over uitstoot gesproken.

Iemand vroeg  of de huidige droogte in Nederland ook door de klimaatverandering wordt veroorzaakt. Hoogstwaarschijnlijk niet, volgens de KNMI-man.
Maar die lui gaan eigenlijk alleen over weer en niet over het klimaat, dus werd ik op weg naar het station overvallen door een doorweekte broek agv een onvoorspelde plensbui.

Vellinga's boekbespreking in Trouw 9-mei 
 

9 opmerkingen:

  1. hahaha, leuk Coco, maar overvallen worden door een doorweekte broek? Wat had die fijne bitch in je drankje gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. BIER natuurlijk, Bargreet. Die abrupte lokale klimaatafkoeling op blaasniveau overviel zelfs de koelste man op straat door een acuut probleem met zijn mannelijke staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sjonge, jij hebt wel een neus voor leuke uitjes zeg. Ik ben alweer jaloers.

    Van Kronenburg heb ik als student nog college gehad (geologie?). Dat was altijd feest. Die man heeft een prachtige collectie dia's van over de hele wereld.
    Als ik hem over het klimaat hoor dan denk ik: 'die man snapt het'. Hij brengt het zo nonchalant vanzelfsprekend dat het vanzelf overtuigend is.

    Vellinga heeft ook onlangs een klimaatboek geschreven hoorde ik. Hij is een gemeente- en partijgenoot van mij dus ik ga dat boek zeker aanschaffen. Jij was niet onder de indruk van zijn verhaal begrijp ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er is, schat ik Marjan, elke doordeweekse avond wel ergens in een universiteitsstad een leuke gratis lezing te bezoeken.

    Salomon was inderdaad hoogleraar geologie en mineralogie in Wageningen. Ik kon geen agenda vinden van 'optredens'. Hij doet een beetje denken aan Maarten van Rossum.

    Ik heb nog een artikel uit Trouw over het boek van Vellinga toegevoegd. Daarin valt hij Crok aan, maar tijdens het debat, oog in oog met Crok, begon hij terug te krabbelen; dat hij het zo scherp eigenlijk niet bedoeld had. Ondertussen staat het wel zwart op wit in de krant. Eigenlijk geldt hetzelfde voor die IPCC rapporten, het terugkrabbelen gebeurt 'off the record'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is denk ik niet gemakkelijk om in een live debat staande te blijven tegenover Kronenberg.
    De recensie in het linkje (dank je) is ook niet heel erg positief over het boek van Vellinga.

    Voor jou was de aan- en afvoer van bier dus het spannendste deel van je avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh ja, Marjan, ik vergat nog te vermelden dat BB bij het eerste pilsje..eh..biertje zei: de tap schuimt een beetje zodat we in koor riepen: te veel CO2. En bij het tweede eh..biertje verzocht ik om een laag CO2 gehalte.

    Voor als je alhier inhoudelijk tekort bent gekomen: Climategate met Crok

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als de meeste Chinezen overstappen van de fiets naar de auto dan kunnen we nog wat verwachten.

    En de Amerikanen zijn heel moeilijk van hun gewoonte om veel te gebruiken/te verspillen af te brengen.

    Willie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke site, climategate. Vandaag kwam met bol.com het boekje van Vellinga binnen. Ik ben benieuwd of hij me weet te overtuigen.

    (Voorlopig ben ik nog in een paar andere boeken bezig)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je moet scepticus Crok dan ook lezen voor een goede vergelijking.

    Er stond ook een groot interview met Vellinga in de NRC, ik meen afgelopen donderdag 19 mei, anders vrijdag.

    BeantwoordenVerwijderen