maandag 9 april 2012

Hebben mieren een ziel?

Het is de maand van de filosofie waarin RoKoKo ook graag een duitje in het zieltje gooit. Vanwege een acuut gebrek aan leesvoer werd dit lange weekend zelfs het achterwerk van de VPRO-bode geconsumeerd. Laat daar nu het filosofie-pareltje van week staan: Suzanne. Leeftijd onbekend, maar de meeste achterwerkbrievenschrijvers zijn zo tussen 6 en 12. Het is een antwoord op een eerdere brief over een dierenambulance.

Misschien denken mieren ook

Mensen denken vaak dat wij de mooiste, de liefste, de knapste, de beste en de slimste zijn. Maar eigenlijk weten we dat helemaal niet. Het zou zomaar kunnen dan mieren precies hetzelfde denken. Of dat olifanten met elkaar praten en bespreken wat ze deze keer eens met dat ene mens zullen doen.
Als wij iemand vermoorden is dat verschrikkelijk en is iedereen geschrokken, ook al heeft het slachtoffer de 'moordenaar' iets heel ergs aangedaan. Maar een kip vermoorden, of eigenlijk slachten, is heel normaal, terwijl die kip de mens nooit wat aandoet. Ook vinden mensen het 1000 keer erger als een giraffe doodgaat dan een mier of een vlieg. Heel veel mensen antwoorden dan: maar een vlieg heeft geen nut.
Alsof mensen wel nut hebben. (ond. rokoko)
We helpen dieren, oké, maar we doden er veel meer. Dit is eigenlijk iets heel anders dan een konijn, maar ja. Ik heb nu een poes en ik kan me geen leven meer zonder haar voorstellen. Als zij te jong doodgaat dan ga ik weken niet naar school. De klas zal dan wel denken: haar poesje is dood, oké dat is zielig, maar om nou weken niet naar school te gaan....
Maar ik leef met haar en de band die ik met haar heb opgebouwd gaat dan verloren.
Kortom: Ik hou verschrikkelijk veel van dieren, het maakt niet uit hoe klein ze zijn.
Het zou dan ook voor dieren, planten en het milieu veel beter zijn als wij uitsterven of gewoon minimaal tien keer beter leven!

Uit de Paasstillezaterdagfilm Horton Hears a Who!:
A person's a person, no matter how small
I meant what I said, and I said what I meant, and an elephant's faithful one hundred percent! ... That's my code — my motto.

Horton: There's a tiny person on that speck that needs my help!
Jane: Absurd! There aren't people that small.
Horton: Well, maybe they aren't small, maybe we're big.
Jane: Horton...
Horton: No, Really. Think about it. What if there were someone way out there, looking down on our world right now, and to them, we're the specks...






41 opmerkingen:

  1. Ik las ook een aardig artikel over de ziel en Swaab.
    Gebrek aan leesvoer??? Ik wou dat ik dat had :pp
    Wordt je nu vegetariër?
    Mooie brief van dat meisje/kind?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, @margreet, ik heb Swaab nog niet uit. Nee ik wordt ook geen vegetariër.

    Ik ga een beetje filosoferen over: Hebben mensen nut? Wat een fijne vraag.
    Vlieg en muggen hebben nut in het natuurlijke ecosysteem want zij zijn voedsel voor vogels en vleermuizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Horton Hears a Who heb ik vorig jaar of zo al gezien op tv.
    Mooie, leuke film.

    Mensen hebben nut voor huiskatten, waar zouden zij anders zo'n heerlijk, lui leventje kunnen leiden? :-)
    Voor voedsel zijn mensen nutteloos, kippen zijn wel nuttig als voedsel voor de nutteloze mens. ;-)

    Een doordenkertje, die Suzanne! En ze heeft nog gelijk ook, dat de mens slecht is voor de natuur, het milieu enz.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuke film idd, Willie.

      Half puntje Willie, voor de luie katten. En voor de oudbrood-eendjes in de vijver.

      Verwijderen
  4. Waarom zou iets/iemand nut moeten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee moet niet, maar meeste organismen maken deel uit van een ecosysteem en vormen levensgemeenschappen (in evenwicht) door onderlinge interacties.

      Ecologie (wiki), de leer (logos) van de huishouding (oikos) van de natuur. Het huishoudboekje is de voedselketen of voedselweb.
      Elk dier heeft zijn taak (nut) in de de overdracht van voedingsstoffen en energie van de ene soort naar een andere binnen een ecosysteem.

      We blijven nadenken maar volgens mij heeft de mens geen enkel nut in welke keten of web dan ook.
      Er zijn vast nog wel meer onnutte dieren? Luie huiskatten en -knijnen?

      Verwijderen
  5. Als de mens geen enkel nut heeft waarom bestaat hij dan?
    Huiskatten en knijnen hebben zeker nut, ze zijn van belang voor het geluksgevoel van de mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als iets bestaat betekent dat niet automatisch dat het meteen ook nuttig is.

    Goede filosofische vraag, margreet, hebben huisdieren, die alleen maar van nut zijn voor nutteloze mensen, nut?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind nut een rotwoord, heb er een hekel aan. Dat wij hier schrijven en dat jij zulke logs plaatst, heeft dat nu? Het is toch voor nutteloze mense immers.

    Mooi, je zegt dus dat iets kan bestaan zonder nut, maar verder naar boven zeg je dat we in een ecosysteem zitten waar elk dier zijn nut heeft. Wat voor nut heeft de vlo eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alweer een hele goede filosofische vraag, margreet, hebben logjes van mensen zonder nut op zichzelf wel nut? Ik word helemaal filosofisch verliefd op dat woord, nut, vooral in de originele vorm van Suzanne: Alsof logjes wel nut hebben.

      Vlooien zijn parasieten volgens wiki. Ongedierte zonder nut; niemand lust ze. En luizen? Die hebben wel nut toch?

      Verwijderen
  8. Ik weet het: Nut is hetzelfde als een Ziel!! Je kunt ze omwisselen in zinnen als: Hebben mieren een ziel, heeft een mens nut, hebben logjes nut en Heeft God ook een ziel? (§9).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie column, had ik nog niet gezien, ik loop wat achter, mijn vrije wil laat me voor andere dingen kiezen dan krant lezen pp
    ~'Het oog waarmee God de mens ziet, is hetzelfde oog als waarmee de mens God ziet'."~
    Mooi!

    Maar nee schat, nut en ziel is niet hetzelfde hoor.
    Misschien hebben vlooien toch nut, we weten het alleen nog niet. Als vliegen/muggen je bv prikken brengen ze een bepaald stofje in je bloed wat je nodig kunt hebben. Heb ik eens ergens gelezen. Sommigen worden nooit geprikt en anderen veel. Ik heb zelf eens meegemaakt op een vakantie dat ik met 2 anderen in dezelfde ruimte sliep, de volgende ochtend hadden zij niks maar ik had een hoofd alsof ik de mazelen had, allemaal muggenbulten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik werd nieuwsgierig van -"Dat woord (veld) is gekaapt door nieuwe-spiritualiteit-auteurs als Lynne McTaggart, die over quantum schrijven"-

    "the universe is connected by a vast quantum energy field" and can be influenced by thought."
    Ik had eigenlijk andersom gehoopt, dat kwantummechanische energie-velden uit het heelal (bv maan en planeten) de gedachten van de mens sterk beïnvloeden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Misschien is het allebei zo?
    Doet me wel enigzins aan astrologie denken...:)
    Gelukkig komt Bob hier niet meer ppp

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja een soort astrologie, dat lijkt mij wel wat en ook met zwaartekracht wat die is nog steeds mysterieus onbegrepen.

      Verwijderen
    2. Een soort astrologie lijkt jou wel wat? Zoooo!!
      Is dat nog niet wetenschappelijk verklaard?
      Ken je trouwens het 100e aapje?

      Verwijderen
  12. http://nl.wikipedia.org/wiki/Honderdste_aap

    hmm het schijnt niet echt wetenschappelijk onderbouwd... pp
    Rupert Sheldrake is wel interessant om wat van te lezen trouwens..toch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk verhaal, het is niet duidelijk of de andere groepen het geleerd hebben van een overgezwommen aap? Apen zijn (bijna) net zo slim als mensen, we zijn dan ook naaste familie.

      Sheldrake, die naam kwam mij bekend voor, destijds heb ik ook gekeken naar Een schitterend ongeluk van Wim Kayzer.

      Verwijderen
  13. ik ken hem van de morfogenetische velden.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Rupert_Sheldrake (leuk kapsel, zou jou ook staan)
    http://jeroenvu.home.xs4all.nl/gwv/sheldrake.htm heb het nog niet allemaal gelezen, maar ik probeer een vegetariër van je te maken pppp

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Misschien zag ik hem toen ook voor het eerst, met dat schitterend ongeluk, hij maakte indruk op me weet ik nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie blogwaardige brief van dat meisje. Nee mieren hebben geen ziel, mieren zijn geen individu. Misschien heeft een mierenkolonie iets dat op een ziel lijkt: een specifieke mierenkoloniecultuur of sfeer of ongeschreven wetboek of weetikwat.

    Ik heb trouwens onlangs de meeste van mijn sprinkhanen ingevroren en de laatste 100 of zo vrij gelaten als vogelvoer. Ik heb nu een tropische mierenkolonie. De naam ben ik vergeten. De werksters zijn klein en zandkleurig. De koningin is groter en zwart. Ik heb ze in een bakje met zand. Ik heb ze al weken niet gezien. De koningin zit ergens onderin eitjes te leggen en de werksters zijn zo klein en zandkleurig dat je ze in het zand niet ziet. Ik weet dat ze nog leven want als ik er een suikerklontje bij leg is dat na een tijdje verdwenen.
    Grt Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat weten we helemaal niet, volgens Suzanne.
      Er lopen vast weleens mieren met de ziel onder de arm.

      Wanneer alle eusociale dieren geen ziel hebben, heeft de naakte molrat dus ook geen ziel? Dat is zielig.

      Ik weet wel hoe je beestjes heten, dat zijn de The Whos uit Whoville.

      Verwijderen
    2. Verwerk jij gemalen sprinkhaan in je Frappuccino of oranjekoekglacé?

      Verwijderen
  16. Is dat niet verboden? Tropische dieren houden?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een bijenvolk heeft trouwens ook een groepsziel, daarover ging het ook in dat artikel wat ik eens noemde.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Misschien moet je ook een suikerklontje voor Kokey klaarleggen Marjan pp

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klontje niet buiten in regen leggen hoor, want dan is het snel verdwenen.

      Verwijderen
    2. nou ik bedoelde hier eigenlijk schat, want jij bent er(ook) wel maar we zien je niet he pp Ben je een mier?

      Verwijderen
  19. Potju, mijn favoriete onderwerp en ik lees het nu pas. (druk, druk, druk!)

    De argumentatie dat je dieren kunt doden omdat ze geen nut hebben is snel onderuit te halen. Dat wordt volgens mij ook meestal niet gebruikt door jagers en vlees-eters. Meestal hebben ze helemaal geen argumenten en denken er het liefste niet over na. Hauptsache lecker, daar gaat het om. Het is gewoon kortzichtige wreedheid. Een verlengstuk van groepsegoisme: hoe minder het op mij lijkt en hoe verder het van mij afstaat, des te minder is het waard.

    Als we over de vraag van het nut willen filosoferen, dan vergeten we hier een belangrijk uitgangspunt te noemen: nut WAARVOOR? Een geslacht varken is nuttig voor de mens. Een dood mens is nuttig voor de maden en de planten. Een tuinier is nuttig voor zijn planten. Iemand die het milieu vervuilt is nuttig voor de mensen die argumenten zoeken tegen milieuvervuiling. Enfin, u begrijpt het principe.

    Veel kinderen denken zoals het meisje uit achterwerk, als je ze de kans geeft. Waarschijnlijk vergeten ze het later weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Roofdieren die andere dieren opeten bestaan al minstens 500 miljoen jaar. (Haai ± 400 mj, Krokodil reptiel ± 300 - 85 mj) Wormen en maden zijn veel ouder. (Land)Planten zijn ook levende wezens met DNA, ± 400 mj. De mens is pas een paar miljoen jaar oud, het leven heeft zich altijd prima gered zonder de mens. Echt heel kortzichtig onnatuurlijk om te denken dat het doden van dieren als voedsel wreed is, dat is nou weer zo’n typische groeps-hersenschim van newbie mens die denkt dat hij kan nadenken.
      Mensen worden meestal gecremeerd, dus hebben ze zelfs geen nut als wormenvoer.

      Vliegen hebben nut omdat ze voedsel voor zwaluw en vleermuis zijn. Het doden van een vlieg door de mens is niet wreed voor het vliegende zwaluwvoer, hooguit voor de zwaluw, die daardoor op dieet moet.

      ‘Nuttig’ is ook zo’n leuke sociaal-psychologische groeps-hersenschim. De mens is onnut maar denkt voortdurend pathetisch (onvrije wil) dat hij heel nuttig is en, naar eigen (groeps) inzicht en oordeel, nuttig bezig moet zijn.

      Verwijderen
    2. Een mens die een dier doodt om te eten is iets anders dan een een roofdier dat hetzelfde doet. Het roofdier heeft geen keuze. Een mens KAN een bewuste keuze maken. Als hij dan kiest om onnodig andere wezens te doden dan is het begrip wreed daarvoor niet zo vergezocht.

      Verwijderen
    3. 'De vrije wil is al sinds Plato 2500 jaar geleden onderwerp van heftig debat.' '99,44 % van onze psychologische reacties verlopen automatisch, buiten de bewustzijn om' 'Zonder dat we het beseffen zijn we slaaf van (onderbewuste) interne en externe prikkels'
      ‘de rede is de slaaf van de hartstochten, maar die hartstochten zijn standaard menselijke instincten gebleken en niet meer. Het zijn deze instincten die ons dwangmatig doen denken dat’ honger rauwe bonen zoet maakt of het doden en opeten van dieren wreed is.

      Ik zag zondag hoe Javanen uit armoede naar de jungle van Sumatra verhuizen. Jaarlijks worden er 30 mensen aangevallen door Sumatraanse Tijgers. De mens jaagt daarom (illegaal) op de tijger en eet hem ook op vanwege de geneeskrachtige eigenschappen van zijn vlees. De Indonesische overheid doet weinig, want die arme mensen hebben toch ook recht op een fatsoenlijk leven en voedsel. Geen keuzes dus en bij mens noch dier vrije wil.

      Verwijderen
    4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    5. De arme Javanen zij het geoorloofd. De rijke Europeanen en Amerikanen moeten keer op keer weer op hun geweten worden aangesproken.

      Wat dat aangaat ben ik een humorloze saaie betweter. Zo vind ik bijvoorbeeld alleen al het gebruik van het woord "plofkip" niet kunnen. Dat woord insinueert dat het grappig is wanneer een kip zo volgestouwd is met rotzooi dat hij te snel groeit en niet meer op zijn poten kan staan, en uit elkaar ploft. De enige die op een grappige manier uit elkaar mag ploffen is Kippfest (dat is een mens, meen ik te weten).

      Verwijderen
    6. neen Bob, je bent heus geen humorloze saaie betweter, de mens dient op een goede manier om te gaan met dieren, dat is zoals normaal zou moeten zijn. Ik ben op zich niet tegen het eten van vlees maar ik ben wel fel tegen de manier waarop dat vlees doorgaans wordt geFABRIceerd, alsof het om levensloze producten gaat.
      Elk mens dat gewoon dit vlees koopt cq eet is schuldig aan die praktijken.

      Verwijderen
    7. Dat je dan als betweter oid wordt weggezet is dan altijd wel door mensen die hun kop in het zand steken.

      Verwijderen
  20. Het is sowieso wreed als het je daarbij ook nog es niks kan schelen wat voor leven dat dier heeft gehad voordat je het voor je laat slachten.
    De gemiddelde mens kiest er dus voor om een struisvogel te zijn.
    Als de mens een BEWUSTE keuze kan maken, dan is dat uit VRIJE WIL?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoe zit het met het geweten, bestaat dat ook niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jawel, nou ja, zit dat niet vlak naast de ziel? Ik heb dat eigenlijk nooit geweten.
      Maar als het (ge)weten deel uitmaakt van de ziel vrees ik het ergste..p

      Verwijderen
  22. Nou, je bent ook een lekkere hoor haha..volgend log gewoon es ff iets van helemaal jezelf, niks geen kranten of wikiteksten. Oke?! :))

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik weet niet of je het beter weet, Bob.
    Ik hoor liever dat mensen worden opgeborgen in flats in steden en gevoerd met plofkippen dan dat ze op eigen houtje gaan voedsel-hobbyen in de jungle van Sumatra.

    BeantwoordenVerwijderen