maandag 21 november 2011

Messiah - 16de noot

De duur van een toon wordt bepaald door de nootwaarde, aangegeven door vorm van de noot en door vlaggetjes, al dan niet samengenomen tot een waardestreep. De basis voor de nootwaarde is de hele noot: een open ovaal (bolletje). De helft daarvan, de halve noot, krijgt een stok. De kwartnoot krijgt een stok en een gesloten bolletje. De achtste noot krijgt een vlaggetje aan de stok, de zestiende noot twee vlaggetjes, enz. We gaan het geleerde nu oefenen in A Scratch Messiah, People's Messiah, Come Sing Messiah, Sing-it-yourself Messiah, or Sing along Messiah. Dergelijke uitvoeringen zijn een traditie geworden onder muziekliefhebbers in de Angel-Saksiche wereld, speciaal tijdens de Kersttijd, en lijken navolging te vinden in zowel Nederland als China.
Een maat begint en eindigt met een verticaal lijntje. Als er 16 nootjes met dubbelvlag in een maat staan zijn dat 16de noten. Van boven naar beneden mogen sopranen, alten, tenoren en bassen hun partij 16de noten instuderen.

De Messiah is geschreven in 1741 dus ook nog eens heel erg Rococo.
En dan nu het geleerde in praktijk gebracht in het Mormon Tabernacle Choir kijk ook nog even achterom naar de orgelwand.
Gaat het te snel: probeer eens deze.
Op voor het wereldrecord? dat kan hier. Hoor ik alle 16den nog wel?
Deze zingen mij wat te stoterig.
Dan heb ik liever wat meer legato, de noten meer gebonden, met jongenstemmen voor alten en sopranen.
Natuurlijk zijn Gardiner en zijn Monteverdi Choir ook weer van de partij. De winnaars?

6 opmerkingen:

  1. Nou, voor mij is het Kind nu ook echt geboren hoor. Prachtig om mee te zingen, of ik die 16e nootjes echt lekker haal is wel ff de vraag nog pp
    Ik ben sowieso wel een fan van Handel geloof ik maar dat terzijde.. kun je me nog meer van deze componist aanraden?
    Die langzame vind ik niet zo, maar die snelle ook niet pfff De mooiste is waar je tranen van in je ogen krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Messiah is groot, duurt 2 uur ongeveer. Halleluja-koor is heel erg bekend.
    Van welke kreeg je tranen in de ogen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik bedoel natuurlijk buiten de Messias schat. Ik kreeg nu geen tranen, daar was de stemming niet geheel naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk! ik heb zitten meezingen, maar haalde die 16den niet.
    nog war langer oefenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aan zingen waag ik me niet, maar het was heel leerzaam.
    Noten lezen is zo simpel nog niet.
    Mooie muziek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tussenstand bij het Blogger Kome-Singit-Yourself-Tabernakelkoor:
    2 alten, een sopraan en een bas. Weet er iemand nog een knappe heldentenor?

    BeantwoordenVerwijderen