vrijdag 11 november 2011

Hoe God verdween uit Gaia

Darwins verstekeling.

Redmold O'Hanlon reisde met 'De Stad Amsterdam' in het kielzog van 'De Beagle' Darwin achterna en had aan boord de tijd van zijn leven. Naar aanleiding van de in 2009 en 2010 uitgezonden serie schreef ik een logje over de seksuele selectie.
Uit materiaal van de serie werd ook een docu-speelfilm gemaakt, die deze zomer op TV werd uitgezonden door de VPRO. Redmond speelt in deze film de hoofdrol en krijgt meer tijd om zijn ervaringen en meningen met ons te delen. Verrassenderwijs kwam hij er voor uit zich tijdens de reis wel eens een beetje geërgerd te hebben aan de wereldverbeteraars van de VPRO. Hieronder een klein stukje uit de film uitgeschreven.


Redmond las 'The orgin' stiekem snachts in bed met een zaklamp, want zijn vader was Anglicaans dominee en had grote hekel aan Darwin.  Het was een openbaring en het bevrijdde hem van God. Hoewel zijn ouders al zijn boeken verbrandden is Darwin hem zijn hele leven bij gebleven. Hij promoveerde op Darwin en Conrad en zijn bakkebaarden zijn een eerbetoon aan Darwin.

Hij (Redmond) is de oude aap aan boord van het schip, die voor niemand een bedreiging vormt omdat hij niet meer seksueel actief is en sociale spanning wegneemt. Hij heeft alles gezien en weet dat het vaak nergens toe dient. Velen worden wat beschouwelijker als de drang tot verovering is verdwenen. De vrouwen vinden de oude man prettig gezelschap. Hij heeft geen seksuele bedoelingen meer, en is dus ongevaarlijk.

"Vanuit mijn ooghoek observeer ik de wetenschappers aan boord. Waar zijn ze naar op zoek? Wat willen ze bewijzen? Dat er een kracht is die ons, levende wezens, voortstuwt in een richting die op zichzelf doelloos is? Dat heeft Darwin ons uitgelegd, en zijn woorden zijn niet weerlegd gedurende de 150 jaar sinds hij ermee kwam. Dit zijn niet de blije, onschuldige natuurvorsers van de 19de eeuw die de hele wereld nog moesten ontdekken. Nee, dit is de 21ste-eeuwse variant: klimaatverandering, voedselketen, global warming, problems....."

"Ik wordt wel eens gek van al die jongens en meisjes wanneer ze ons, alsof zij de inventaris beheren, vertellen over een nieuwe uitsterving die dreigt. Maar dat kunnen zij ook niet helpen, ze zijn er toe gedwongen. De enige ware schuldige is Charles Robert Darwin zelf. Hij nam ons God af, en liet ons alleen op deze planeet als beheerders van een enorm natuurpark dat rondzweeft in een lege ruimte die wij niet kunnen bevatten. Het is de enige wereld die we hebben. En daar moeten zij ons aan herinneren."

"Het was veel aangenamer op aarde toen we God nog hadden. Hij zorgde voor ons en onze planeet, en dat gaf ons leven zin. God had wel raad geweten met plastic in zee en luchtvervuiling. Hij had ons genoeg vis gegeven in rivieren en zeeën. En bovendien beloofde Hij ons een nog mooiere wereld in 't hiernamaals. Maar dit is ons leven. Een flits in Darwins lange evolutie zijn we hier. En er is niemand die onze hand vasthoudt. Wij zijn de rentmeesters van dit park. En zoals ik al zei, de evolutie is een kracht zonder enig doel die het leven op aarde voortstuwt, zelfs zonder ons."

Juist op tijd voor de Sinterklaaslijst heeft Redmond, samen met Reeuwijk, een boekje over de herkomst van de evolutietheorie het levenslicht doen zien. Redmond schijnt namelijk aan een zwaar writersblock te leiden. Darwin, Wallace en de anderen. Redmond maakt natuurlijk weer opmerkingen over zijn grote liefde: de seksuele selectie. Dieren hebben ook eigenschappen die niet cruciaal zijn voor de overleving, maar wel voor de uitverkiezing als voortplanter. Vrouwen verkiezen mannen om deze specifieke eigenschap zoals bijvoorbeeld bij de paradijsvogel het mannetje met de mooiste staart.
De evolutietheorie is een 'apotheose van een roerige politieke, economische en wetenschappelijke eeuw. Schitterend wat een geschiedenis!' Met illustraties van Haeckel.

11 opmerkingen:

  1. Dank u voor dit logje. Weergaloze citaten. Ik moet nu pompoensoep maken, misschien kom ik later nog terug voor een nadere reactie.
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind vooral die onderste foto prachtig. Misschien kom ik later ook nog met een serieuze reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vol verwachting klopt mijn hart, wordt het pompoenkoek of late gard?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Persoonlijk vind ik het een leuke man, Redmond, best aantrekkelijk.

    We moeten dus ieder voor zich, zelf zin aan ons leven geven.
    Ik las laatst:
    We zijn allemaal met elkaar verbonden,
    We moeten niet meer nemen / gebruiken dan we nodig hebben,
    en We moeten leven met (een) passie.

    Ik heb de meeste afleveringen van de Beagle-serie gezien, ze lieten regelmatig prachtige tekeningen zien die tijdens de originele reis gemaakt waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. even opnieuw :)

    Is Redmond die man bovenaan met petje? Niet mijn type :) Wel een pre dat hij niet meer hanig is natuurlijk. pp
    Wat is eigenlijk de taak van een vrouw
    Ik heb niks gezien, achteraf jammer maar ik kom altijd tijd tekort eigenlijk.

    Volgens Bas Haring(zeer aantrekkelijke man) maakt uitsterving van soorten weinig uit.

    In de dierenwereld zijn de mannetjes vaak(altijd?) het mooist, in de mensenwereld niet, hoe komt dat en hoe zit het met de vrouwen in de overgang, ze zijn nutteloos geworden want kunnen niet meer baren. waarom leven ze dan toch nog zo lang?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Willie, er komt voor ons binnenkort bij de VPRO een serie met Redmond over zijn helden: O’Hanlons Helden

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Margreet, ik hou meer van natuurlijk grijs dan van geverfd donkerblond. Ik ken die Bas niet, hij heeft wel leuke boeken geschreven zo te zien; met Ionica Smeets van de wiskundemeisjes; van haar heb ik wel eens een leuke lezing bijgewoond.

    Er is een theorie, @margreet, dat oude, ervaren, (moeder)vrouwen een positief effect hebben op de levenskansen van de kleinkinderen, omdat ze bv behulpzaam zijn bij de bevalling en bij het voeden en de opvoeding.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zie dat mijn reactie toch nog steeds niet goed is pfff, wat een gebroddel, sorry hoor. Die taak van de vrouw..ik bedoelde daar de oudere vrouw dus, maar je begreep het wel.
    Jij leest toch de Trouw, daar stond een groot artikel van Bas in waar hij veel reactie op kreeg, veel boze ook.
    Nou ja, die kleinkinderen krijg ik hopelijk niet dus ik ben overbodig pp

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Laat ik nu net gisteren een pakje donkerblond kleurspoeling gekocht hebben. Vanavond ga ik het erin doen. Het gaat ongeveer 24 wasbeurten mee.

    Darwin heeft ons God afgenomen maar hij heeft er iets heel moois voor teruggegeven. Een God die alles maakt en kan en regelt is een lekker simpel beeld maar het alternatief is oneindig veel spannender. Als er geen god is, hoe is dan in godsnaam de sprinkhaan ontstaan, en de poelslak, en de klokjesgentiaan? Elke dag worden er nog stukjes gelegd van de leven-evolutie-ecosystemen-etc..-puzzel.

    Het is inderdaad verrekte jammer dat moderne wetenschappers bijna allemaal in de eerste plaats werken met in hun achterhoofd (in het gunstigste geval) de rol van de mens als parkbeheerder. Redmond is nog een ouderwetse wetenschapper die vooral voortgejaagd wordt door een enorme nieuwsgierigheid, een kinderlijke behoefte om te ontdekken en elke ontdekking levert weer nieuwe prachtige vragen op.
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha telepathos. Ben jij niet natuurblond, maar ook al grijs??

    Ja er is nog voldoende te ontdekken over de wondere wereld van ons bestaan en onze historie en evolutie. Toevalligerwijs ben ik begonnen aan een serietje over de evolutie van de gewervelden, maar ongewervelden hebben ook een kleine rol.

    Is de mens de kroon op de evolutie. Neen zullen we alvast verklappen. Als het een zoogdier was dan kwam toch zeker de naakte molrat, als verder doorgeëvolueerd, eerder in aanmerking.

    @margreet, hopelijk blijf je dus overbodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Kokey: ik ga kijken, volgende week zondag, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen