zaterdag 9 oktober 2010

Atalanta

of admiraalvlinder. Vandaag hebben ze nog snel een nest leeggeschud bij ons in de wijk/tuin, mijn hedera helix arborescens (jaja zo determineren wij sinds afgelopen weekend de origin of species) zat er vol mee. Op een bepaald moment telde ik er wel zes. 
De foto's zijn gemaakt met een compactcamera. Beter is natuurlijk iets met een telelens en statief. Op wiki staan veel mooie foto's. En ik  lees er dat de rupsen graag op brandnetels zitten. Ahum.
Op de laatste foto de gestreepte voelsprieten? duidelijk zichtbaar en aan de onderzijde een soort zuigangel.

Artikel in Trouw 12 oKtober over vlinders, Dag&Nachtpauwoog heb ik helaas niet gezien.

Weekje later, 17 Oktober, niemand te zien op de bloemen, nou ja één Hommel dan.. verder niets, terwijl er nog wel bloeiende bloemen zijn.

23-9-13 tijdens mn dagelijkse ommetje: 5 atalantaas op een vlinderstruik. Foto-toestel en -graaf hebben wat moeite met macro; resultaat is wel kunstzinnig, zullen we maar zeggen.
Ja ze hebben ook wel een beetje last van blauwzweem.

23:05 BBC2 QI-XL 30" the naked mole rat... They have a Queen, who has three husbands/males; the rest are workers.  Toch nog eens nalezen bij mlrt.
Terug te kijken via BBC iPlayer, waarvoor ik ooit eens een recept heb gepubliceerd. Of YouTube vanaf 9'.


21 opmerkingen:

  1. Dank, dank. Of ik het bewuste filmpje gevonden heb weet ik niet maar wel een paar hele mooie BBC video's die ik nog niet kende.
    Ik heb er wat van op mijn weblog gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. QI is een quiz... er waren alleen foto's. Ik riep bijna: een molrat,maar had gelukkig pas 2 pilsjes op.

    Die Queen van de grote familie met haar drie mannen, die parallel was me tot nu toe ontgaan.
    Is er nog een vacature, neen zie ik; zet me toch maar onderaan de ellenlange wachtlijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ricky kwam eergisteren met eentje binnen :(

    Zonder brandnetels idd minder/geen vlinders, dus je weet wat je te doen staat he, of beter gezegd wat je NIET te doen staat :p

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Margreet, maak je over die brandnetels maar geen zorgen. Bij mij in de tuin staat genoeg voor een paar miljoen rupsen.
    Vanmiddag heb ik gewandeld in een stuk namaaknatuur en daar staat bijna alleen maar brandnetel en distel.

    Cohler, het inschrijfformulier komt binnen tien werkdagen met de post.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 10-10-10 werkdagen pffff...

    Ik heb alleen maar aan de heggen gezeten, @Margreet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met dank aan zoonlief: YouGluben channel op YouTube, nog effe wachten, er is backlog:

    YouGluben QI Channel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedzo Marjan. Jij maakt(again) veel goed wat anderen verpesten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank mrgtz
    Zuigangel, is dat niet gewoon zijn roltong?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt ongetwijfeld gelijk, @marjan, het leek net een "puttenzuiger" zoals die roltong systematisch van bloem naar bloem werd gestuurd (zonder zichtbaar in of uit te rollen).

    Ik heb nog een artikel uit Trouw van gisteren toegevoegd over vlinders. Op mijn Herfstasters zat geen vlinder (al heb ik er niet de hele dag naast gestaan).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Voor de NACHTpauwoog moet je 's nachts naast je asters staan, maar ik geef je weinig kans in oCtober. Het artikel gaat over de DAGpauwoog schat :p

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 2011
    Al reeds begonnen aan de heggen, ook minstens weer 6 Atalanta's op de Hedera gezien, liggen we nog steeds voor op vorig jaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nog geen kat met een vlinder gezien hier p
    De kastanjes liggen al vroeg onder de boom iig! In september al tamme kastanjes eten dat is wel vroeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit weekend (22-9) stuk heg gedaan, één plaatje van een atalanta op de pluimhortensia gezien. Hedera alleen bovenste 'bloemen' in bloei.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heg klaar, er zat één Atalanta op het huis in het zonnetje, Hedera is helaas allang uitgebloeid. Record warme winter en voorjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het leek wel zomer vanmiddag, 20 graden!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Record warme herfst dus ook pp Je blog is vreselijk traag trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snelheid nu wel weer goed? Blogger hè pp

      Gistermiddag aan de baan minstens 5 Atalanta's gezien op herfstasters.

      Verwijderen
  17. Hier weinig vlinders nog. Geloof dat het weer in orde is ja.

    BeantwoordenVerwijderen