vrijdag 11 januari 2019

COLE Tte, Zimna Wojna en Christian Thielemann

Wat doet Christian Thielemann hier op KoKie? Christian dirigeerde dit jaar 2019 het NeujahrsKOnzert.
Het belooft een feestelijk jaar voor Christian te worden want hij zal op 1 april aanstaande de gezegende leeftijd van zestig jaren bereiken.
We moeten toegeven dat Christian er uit ziet alsof hij net vijftig is geworden en een blog is begonnen. Dat zien we tegenwoordig in de spiegel wel eens anders bij grijze bijna zestigers met baard in hun 11e blogjaar.

Gauw over naar COLE Tte.
Zij is een beroemde Franse schrijfster, die onder de naam van haar man 'Willy' de olala Claudine-reeks schreef, zo rond begin 20e eeuw. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van Colette en Claudine gehoord. Er zijn ook niet veel boeken vertaald naar het Nederlands? Te olala voor zwartekousen Nederland. Colette is een leuke vrijgevochten vrouw, goed gespeeld door Keira Knightley.
Grootste indruk maakt 'Willy' Henry Gauthier-Villars als flamboyante bebaarde echtgenoot, die zichzelf steeds in het middelpunt houdt en iedereen voor het lapje en beliegt.
 

Zijn fijnste quote: "Ik ben 46, ik ben ouder dan ik eruit zie"

Voor COLE Tte had Willy een liaison met Marie-Louise Servat, de vrouw van Émile Cohl of Courtet.

Zimna Wojna is een Poolse film van  Paweł PawliKOwski.
Het is een elliptisch liefdesverhaal, van twee mensen die niet bij elkaar passen maar ook niet zonder elkaar kunnen.
Muziek speelt een belangrijke rol, oi-joi-joi treedt in verschillende versies op.

Als je Duits beter is dan je Pools:

En we wandelen over Montmartre lekker droog op Place Émile Goudeau

En toen opeens staarde ik in een vijfvoudig spiegelbeeld bij Caravaggio in Utrecht. Wat een prachtige heilige kunstzinnige oude mannen baarden.
Jerome Hieronymus van Caravaggio
Petrus Pietro van Ribera
Andrea van Tournier
Andrea van Ribera
Petrus Pietro van Ribera

19 opmerkingen:

  1. Je jaarlijkse log..ik had al een paar keer gekeken pp toch nog snel gevonden he pp Mooi werk weer schat..zullen we die film gaan kijken?
    Christian ziet er inderdaad jeugdig uit voor zijn leeftijd. Ik vermoed dat dit mede te maken heeft met het ontbreken van een baard. De baardmanfoto's lijken dit te bevestigen alhoewel daar geen leeftijden bijstaan natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is goed schat.
      O die baard, zou afscheren 10 jaar jonger maken? pp
      Die baardmannen zijn heiligen, die worden altijd heel oud, ondanks dat men vroeger minder oud werd.

      Verwijderen
  2. oh ja..over Cole ette.. Vertaalster Kiki COumans bundelde een aantal persoonlijke passages uit haar werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Had jij wel eens van COLE Tte gehoord of iets van haar gelezen?
      Kan ik die Cou-Cole lenen bij de minibieb?

      Verwijderen
    2. Ik zorg ervoor dat die asap in de minibieb staat ppp

      Verwijderen
  3. Is in aantocht.
    Die is dan niet van Cou-Cole, sorry pp

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar wel in Nederlands
    Hier kun je van Cou-Cole wat lezen..
    Service van je bibliothecaresse pp
    http://www.kikicoumans.nl/colette.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O gelukkig is La Chatte in het Nederlands. Toch niet Le Chat, want die ga ik echt niet lezen hoor ppp

      Verwijderen
    2. Oef zware kost zeg...
      "Nog in de ban van mijn droom verbaas ik me dat ik ben veranderd, ouder ben geworden terwijl ik aan het dromen was."
      "Je móet ouder worden. Niet huilen, verzet je niet, je móet ouder worden."

      Verwijderen
  5. Tja t'is wel je thema toch? pp
    Oh nee?? Volgens mij zou je die toch sneller lezen pp

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Le chat?, nee hoor en le chien ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. La chatte is binnen, wanneer kom je'm afhalen? pp

    BeantwoordenVerwijderen
  8. midlife? Zou ik > 100 worden...
    endlife crisis... pp

    Ja La Chatte kom ik graag nog eens persoonlijk aan- en ophalen als ik in de buurt ben....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vast wel..je let toch heel erg op je voeding en sport geregeld pp
    Oh ja..als je in de buurt bent.. natuurlijk, alles verandert..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja qua voeding en sport is het een wonder dat ik nog leef..
    het is niet zo makkelijk om dicht in de buurt te komen...

    BeantwoordenVerwijderen