woensdag 30 september 2015

Copina Coppit

We hebben een stel van Rembrandt gekocht, samen met Frankrijk. Maerten en Oopjen.


Coppit is 23 en Belg Soolmans 21.  Coppit is een telg uit een oud en vermogend regentengeslacht dat fortuin had gemaakt met handel in graan en buskruit. Ze ondertrouwden in 1633.

Maerten draagt een zwart satijnen krijtstreep-pak en enorme witte rozetten op zijn schoenen.
Oopjen pronkt met een parels, waaier, rozetten, en een ring vol paarse parels.

Maerten overleed in 1641; Oopjen pas in 1689.

Vraag die nu nog beantwoording behoeft: wie hebben wij gekocht en wie gaat terug naar Frankrijk?
Coppit als autochtoon Amsterdamse dient weer Nederlands eigendom te worden, Belg Maerten is met Bruxelles erbij al voor meer dan 50% Frans dus die kan door naar het Louvre.
Heeft Coppit nog kinderen gebaard? Hoe is het de rest van de familie vergaan?
De NRC reader (niet gratis) biedt extra info: Maerten is de zoon van Jan Soolmans, afkomstig uit Antwerpen na inname van de stad door de katholieke Spanjaarden in 1585. Jan Soolmans was een van de tienduizenden refugiés die hun kennis, hun kapitaal en hun commerciële contacten meebrachten naar het noorden. Hij zat in de suiker, dat wil zeggen, in de suikerraffinage en in de suikerbakkerij.
Maerten ging rechten studeren in Leiden en woonde, net als WimLex, op het Rapenburg. Mogelijk kende Maerten Rembrandt uit Leiden.
Van een glanzende carrière als stedelijk regent is het bij Maerten Soolmans nooit gekomen. Zijn rechtenstudie in Leiden heeft hij nooit afgemaakt en het echtpaar Soolmans verhuisde naar Naarden. Na een vroeg overleden zoontje werd in 1636 zoon Jan geboren. Maerten zag hem niet opgroeien, hij overleed zelf in 1641.
Oopjen hertrouwde en overleefde ook haar tweede echtgenoot. Uiteindelijk verhuisde ze naar Alkmaar waar haar zoon Hendrick uit haar tweede huwelijk woonde. Ze overleed daar in 1689, 78 jaar oud, 55 jaar nadat Rembrandt haar zo imposant had vereeuwigd. Via haar zoon Jan bleven de portretten nog een tijd in de familie.
Waarschijnlijk hertrouwde Oopje met ene Daey, ook een Maerten? Nee een Martijn Daey. Oopje heet nu Opina.
Aha er is ook nog een zus Catharina. Aha waarvan de dochter Anna Hendriks trouwde met Hendrik Martijnsz Daey, de zoon van Copina uit haar tweede huwelijk met Martijn. Volle neef en nicht dus!
Hier heet Oopje Obrecht. La Copine = Frans =  de vriendin (v).

1 oktober nu.nl Gedeeld eigendom. Er zitten er veel risico's aan het gedeelde eigendom, zegt Sanders. ''Wie gaat de werken transporteren, wie gaat ze restaureren en wie draait er op voor de kosten als een van de schilderijen beschadigd raakt? Naar mijn gevoel is om prestigeredenen geen goed besluit genomen.''
Wim Pijbes in Trouw 2-10: "Ik hoop zo snel mogelijk, maar er moet nog veel geregeld worden over het juridische eigendom, restauratie en het transport. Zodra ze hier zijn, willen we ze wel restaureren. Ze zijn in goede staat, heeft onze directeur collecties Taco Dibbits al vastgesteld, maar het vernis is vergeeld. Het ligt voor de hand dat wij ze restaureren. Ze zijn in 1956 ook bedoekt in het Rijksmuseum. Daarnaast hebben wij in Nederland bijzonder veel ervaring met het restaureren van werken van Rembrandt."
Grapje: Van Abbemuseum in Eindhoven wil ze ook tentoonstellen. Is dat niet een foto van het Van Abbehuis? Het Van Abbemuseum ziet er toch een beetje moderner uit? Goed werk daar bij 040. Ja natuurlijk, als 020 80 miljoen voor een half paar krijgt dan mogen Twenthe en Eindhoven als stel ook wel 80 miljoen gemeenschapsgeld stukslaan aan kunst.

We zijn eruit!  volgens ©NRC Claudia Kammer 1 februari 2016 om 12:15
(VLNR) Alexander Pechtold (D66), Minister Jet Bussemaker van Cultuur en Halbe Zijlstra (VVD) poseren in het Louvre bij de twee Rembrandt-portretten Maerten Soolmans en Oopjen Coppit. Delegaties van Nederland en Frankrijk zijn in Parijs bijeen om afspraken te maken over de gezamenlijke aankoop van de twee schilderijen van de familie De Rothschild.
De twee Rembrandts die Nederland en Frankrijk samen aankopen zullen na een kleine schoonmaakbeurt eerst drie maanden in het Louvre te zien zijn. Vervolgens worden ze drie maanden in het Rijksmuseum aan het publiek getoond. Daarna worden ze in het Rijksmuseum gerestaureerd.
Over de voorwaarden van de aanschaf is vier maanden onderhandeld tussen de twee landen en de twee musea. De restauratie was een van de heikelste punten. In Frankrijk wordt anders gerestaureerd dan in Nederland. Vergeeld vernis wordt in Nederland meestal zoveel mogelijk verwijderd, maar in Frankrijk is men daar terughoudender in.
Dat de werken als eerste in het Louvre te zien zijn heeft onder meer te maken met het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima aan Frankrijk op 10 en 11 maart. De onthulling vindt dan naar verwachting plaats. Na de restauratie in het Rijksmuseum zullen de portretten afwisselend in de twee landen te zien zijn, als eerste drie maanden in Nederland, met een inhoudelijke tentoonstelling erbij. Later worden die termijnen langer: na drie maanden in Frankrijk komen ze vijf jaar naar Nederland, en na eenzelfde periode in Frankrijk worden de termijnen uiteindelijk vastgelegd op acht jaar.
De Tweede Kamer wilde graag dat de twee doeken op tournee zouden gaan door Nederland voor ze in het Rijksmuseum komen te hangen. Maar omdat de bijna 400 jaar oude werken kwetsbaar zijn, is afgesproken dat de schilderijen in principe niet in bruikleen worden gegeven

7 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Is steeds in het nieuws hè, en Coppit dat vond ik nou gewoon een mooie naam, een beetje pre-rococo pp
      Ik was ook benieuwd welke van de twee we zouden kopen, volgens NOS vandaag:
      In eerste instantie leken de schilderijen al door beide landen samen te worden aangeschaft. Daarna wilde het kabinet, op verzoek van de Tweede Kamer, beide werken kopen en bracht Frankrijk een bod uit op een van de twee schilderijen. De twee landen worden nu samen eigenaar van de schilderijen.

      Verwijderen
  2. oh, dat heb ik dan blijkbaar gemist. Ik kijk geen nieuws en in de krant heb ik het niet gezien.
    Ja goed dat jij zo oplet schat :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb begrepen dat deze 2 schilderijen zo'n 100 jaar in Alkmaar hebben gehangen en ook toen kwam er niemand naar kijken. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach dus als Alkmaar wat beter had opgelet hadden we ze nog allebei gehad. Voor 4400 gulden verkocht aan Kabinet Van Loon en die verkocht het in 1877 aan De Rothschild's.
    Bevond dat Kabinet Van Loon zich in Alkmaar?

    BeantwoordenVerwijderen