maandag 30 november 2009

Sotto le Stelle (We are stardust, we are golden)



Lezingen over sterrenkunde ‘Iets nieuws onder de zon’, dat leek mij wel leuk.

Afgelopen voorjaar ben ik 3 maal geweest, in Utrecht bij Studium Generale. Assyma wilde niet mee. De kinderen ook niet. Daarom ging ik met mijn grijsbejaarde vriend.

De avondlezingen van Studium Generale Universiteit van Utrecht beginnen meestal om 20:00 in het Academie-gebouw en daar spreken we dan ook af. De lezingen duren meestal ongeveer 1:30 zodat gemakkelijk vanuit Den Haag met de trein kan worden gereisd.

De zaal is een oude kapel van een klooster en bevat ongeveer 250 zitplaatsen. Soms zijn er ook plaatsen op het podium. De entree is gratis.


De eerste avond werd afgetrapt door Govert Schilling, een beetje wereldberoemd in Utrecht en Nederland. Elke lezing gaf weer nieuwe inzichten en details. Er zijn 100 miljard sterrenstelsels die ieder 200 miljard sterren bevatten.

De lezingen worden allemaal netjes opgenomen en kunnen via Internet worden teruggekeken.

Ze gebruiken daarvoor een mooie techniek (Lecturenet) waarbij zowel de getoonde sheets als een video-opname van de lezing wordt getoond.

Frank Verbunt vergeleek de invloed van de zon en de maan op de aarde. Het is verassend, dat de maan heel belangrijk is omdat hij een hele grote stabiliserende werking heeft op de rotatieas van de aarde, waardoor het klimaat op aarde zeer constant bleef.

Daphne Stam vertelde over exoplaneten, want het enige wat we kunnen waarnemen zijn sterren. Planeten zenden geen licht uit en we worden verblind door het licht van de nabijgelegen sterren. Met heel veel moeite kan soms aan de variatie van het licht van een ster worden afgeleid dat er een planeet omheen draait.

Als je van volkomen onbegrijpelijk houdt: Renate Loll. Ze is Duitse en spreekt heel goed Engels. Kwantumzwaartekracht, wormgaten en tijdreizen. Ze laat een filmpje zien van een tijdreis door een wormhole van Tubingen naar Boulogne sur Mer. Ongeveer vanaf '30 en '36 filmpje (niet erg duidelijk).

Houdt u toch meer van human interest: luister dan bij Daphne Stam naar de interessante vragensteller op 1:17 met een zeer belangwekkende vraag over de atmosfeer op VENUS en MARS.


Epiloog 1: Dit berichtje bevat alleen maar de waarheid en beoogt slechts de wonderbaarlijke schoonheid van het echte, niet-verzonnen, telepathos-leven vast te leggen waarin mijn vraag over VENUS en MARS op 18 maart leidde tot parallel-gelijktijdige, bloggen over MARS.
Ik meende deze parallelliteit te moeten laten terugkeren in de vorm van dit blogje en heb daarvoor, zonder toestemming te vragen aan marjan, in eerbiedige vereering ontleent aan haar mooie MARS-blog , mede ook ter nagedachtenis aan mijn hevige kippenvelmoment bij het aanschouwen ervan.

Epiloog 2: Eigenlijk zijn wij marionetten in de nieuwe roman van Harry (Mulisch, die van De ontdekking van de hemel, naast Douglas Adams ook verplicht) getiteld: De ontdekking van het heelal. Om de initiële reis van Q! & M! naar MARS mogelijk te maken en Q! vlak na M! geboren te laten worden uit de samensmelting van een Oost-Duitse @bob en een Betuwse @marjan liet Gabriel @colore op 18 maart aan @Dapfne een half foutieve vraag stellen over VENUS en MARS, zodat @colore en @marjan naar aanleiding van hun telepathos-MARSblogjes een oppervlakkige platonische relatie kregen, waardoor @bob en @marjan op Cuba met een lekke condoom een strandwandelingetje gingen maken toen de blauw-haaie @colore & Major Tom in een tin can aan het verdwalen waren richting MARS.
 

14 opmerkingen:

  1. Zo worden we geen vriendjes Cohore.

    Ik neem aan dat de vraag was of het mogelijk is om de atmosfeer op Mars zo te krijgen dat we er als mensen kunnen leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo goed dan?

    Ik deel je indruk dat onze relatie ook over zijn hoogtepunt heen is.
    Voor vriendjes verschillen wij fysiek toch echt teveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bob, vind je het niet een beetje plagiaterig?

    Cohore, of wij fysiek teveel verschillen om vriendjes te zijn weet ik niet.
    Ben jij een groene gaswolk ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Marjan, heeft iemand wel eens tegen je gezegd dat je gevoel voor humor hebt? (Je moet echt eens Douglas Adams lezen.)

    Ik vind het gewoon geen plagiaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @marjan, neen, Telepathos.
    Vindt jij dat onze stemmen sterk overeen komen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit berichtje bevat alleen maar waarheid (behalve Assyma dan) en beoogt slechts nederig Marjans Marsblog te vereren in een poging de wonderbaarlijke schoonheid van het echte, niet-verzonnen, leven vast te leggen waarin OZ’s telepathos-spell tot mijn vraag over VENUS en MARS op 18 maart leidde en vervolgens tot een divine, parallel-gelijktijdig, schrijven van een blogje over MARS.

    Daarmee zal het 2009-gedenkschildje zich een plekje tussen de grote jaren verwerven.
    "To the Year of 2009, in honour of its splendour."

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik probeer het anders...: lieve, lieve interesante vragensteller met afwijkend uiterlijk van het mijne. Zou je alsjeblieft voor mij, die niet bij deze lezingen was nog één keer je vraag kunnen herhalen.
    Ik ben namelijk ziekelijk nieuwsgierig maar tegelijkertijd aartslui en heb geen zin er naar te gaan graven.

    NB
    Ik waardeerde de verering/semi-plagiering maar het resultaat is vlees noch visserig, geen Molrat/geen Cohore. Bob noemt het zelfs gewoon. Is dat was je wilt?
    En krijgen we nu dat afgekeurde blog van Panzerfaust?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bob, je maakt me nu toch nieuwsgierig naar die Douglas Adams. Komt ook op het verlanglijstje. De stapel nog te lezen boeken groeit, tijd voor een weekje vakantie (of een internetstoring....ik word al hysterisch bij het idee......)
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hmmm, sexy stem voor een groene gaswolk.
    Dank je. Mooie vraag, mooi antwoord, interessante lezingen. Ik zou ze het liefst allemaal van begin tot eind bekijken.
    In een volgend leven neem ik geen kinderen, geen man en geen werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel vilein; eerst voel je je gevleid met een compliment, maar even later dringt de brute waarheid tot je door dat groene giftige gaswolken (zoals chloorgaswolken) helemaal nooit sexy zijn. En het is ook nog een roman-6. Die gaat in de Hall of Fame.

    High treason, Your Honor

    Wil jij eigenlijk tot de Mezen behoren?
    Dan had jij waarschijnlijk die lezing van Daphne gegeven op 18 maart en dan had ik je daarom hevig bewonderd, maar nu bewonder ik je ook hevig, dus wat is nu eigenlijk het probleem?
    Is het niet veel leuker om ontzettend veel verschillende dingen te doen ipv altijd maar één ding.

    Voor als je je een keer verveelt in Februari: het linkje naar een leuke lezing van Femke Halsema: SG Vergezichten : Geluk, Voorbij de hyperconsumtie en haast en hufterigheid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nee Cohore, ik wil zeker niet tot de Mezen behoren. Dank voor de bewondering en ja je hebt gelijk, het is veel leuker om van alles te doen. Eén ding heel goed doen lijkt me ook wel een keer leuk. Eigenlijk heb ik dat al gedaan door zes staatsgevaarlijke burgers in spe te produceren.

    Dank voor de SG tip. Echt iets voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 6!? Misschien had je.... ach nee.
    en dan ook nog allemaal stage helemaal in Pieterburen..
    Ik heb nog wat meer bewondering en vereering voor je klaar staan.

    BeantwoordenVerwijderen