vrijdag 12 augustus 2011

Paradestück der Bahnpionierzeit

Een hele klassieke treintocht gaat van Chur(CH) naar Tirano(IT) met de Rätische Bahn via het Albulatal en de Berninapass. Deze treintocht is zo beroemd dat er vliegtuigladingen Japanners verwerkt worden. Er staan ook regelmatig bordjes met Japanse aanwijzingen op stations, zie een van de video's op het Bahnhof St. Moritz.
Er is een toeristische airco-panoramawagentrein met toeslag inclusief een mooi trajectboekje, maar je kunt ook gewoon de lokale trein nemen. Van de Japanners heb je geen last want die reizen allemaal eerste klasse met veel beenruimte, terwijl de langbenige Nederlanders met krap budget zonder uitzondering tweede met Japanse beenruimte reizen.
Soms zijn beide treinen gecombineerd. Voordeel van de oudere wagons is de ouderwetse open-raam-airco zodat je lekker naar buiten kunt hangen; wel er een beetje schappelijke buitentemperatuur bij zoeken. Voor de echte bikkels of hoogzomertemperaturen zijn er ook open wagens.

Onderweg zijn er een aantal bijzondere kunstwerken of streckenführungen: het Landwasserviaduct naar een tunnel bij Filisur, de keertunnels en keerspriralen bij Bergün in het Albulatal, de Berninapass op 2300 meter, het zigzag 'Alpe d'Huez' traject in het Valposchiavo, over de weg in Valposchiavo, Hotel La Romantica in La Prese, Kreisviadukt in Brusio, dwars over de Piazza Basilica in Tirano. Voor details zie de googlemap hieronder en de mooie RhB Flash-map.

De spoorlijn over Albula en Bernina is een "baantechnisch meesterstuk" en is daarom  UNESCO Weltkulturerbe (CH-Werelderfgoedlijst). Later gaan we nog eentje behandelen (tipje: RoKoKoKulturerbe).




RhB is een echte bergspoorweg met meterspoor om korte bogen mogelijk te maken. Overstappen van SBB 1435 mm breedte op RhB 1000 geschiedt in Chur. Spreek uit op Japans: Cool !!

De RhB Ge 4/4 II 622 Hakone Tozan Railway (Japanischen Partnerbahn).

Interieur van het Panoramarijtuig op Ospizio Bernina.

Rechts Kreisviadukt Brusio in onderhoud. De Berninatreinen worden tegenwoordig getrokken door moderne RhB ABe 8/12 Allegra treinstellen van Stadler. 8 assen zijn aangedreven en ze zijn daarmee sterker dan een losse locomotief en worden daarom ook voor goederentreinen ingezet. Niet zo fotogeniek; rijdt wel soepel.




Morteratschgletscher rechts en Piz Cambrenagletscher links.
Kaartje.

Puschlav of Valposchiavo links smiddags op terugtocht en rechts sochtend door de panoramaruit.

Alp Grüm voor een Mittagtischstop en mooi uitzicht op de Palügletscher.
Tegenliggers !!

Ik had ook wat filmpjes met het fototoestel gemaakt, maar er staan er genoeg op YouToub.
Dit zijn nette officiële documentaires.



Hier nog een stel, Duits natuurlijk met Bahnbau-ingenieure en een onverstaanbare Lokomotivführer, leider nagesynchroniseerd.



Amateurfilmpjes lekker uit het raam:

Brusioviadukt bergop
Brusioviadukt bergaf
Landwasserviadukt


Paradestück der Bahnpionierzeit weergeven op een grotere kaart

7 opmerkingen:

  1. Ja deze tocht zie je ook vaak in aanbiedingen. Lijkt me mooi om een deel te doen, overnachten in hotel Romantica, ik ga vast sparen.
    Mooi spoorlogje Ko!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook speciaal voor jou een Gletscherlogje, @Margreet; in de Google-map.

    In het RoKoKoBad in Hotel Romantika heb je het grootste deel er al opzitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh gut ik zie nu pas die google-map, er staat zoveel info in dit log @)
    Wat een mooi RoKoKobad, zal Myrthe bevallen, die is dol op goud! Juli 2012 al geen plaats meer pfff is ook te ver, ik doe Chur wel=handiger. Zo'n reis moet goed voorbereid worden.
    Danku danku

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach, en er staat nog wel een rood roosje op het rokokoromatikabad en een rood treintje op de deurmad.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is echt genieten, die treinreis.
    Wat is Zwitserland toch mooi he.

    Mooie foto's Kokor en een mooi logje, kost wel even tijd. ;-)

    Willie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel @Willie, ik laat hem nog even voor je staan...;-)

    BeantwoordenVerwijderen